Re: Placering af PCI-kort

From: Jesper Monsted (none@jesper--monsted.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 12 Sep 2006 - 23:44:13 CEST

Date: Tue, 12 Sep 2006 23:44:13 +0200
From: Jesper Monsted <none@jesper--monsted.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Placering af PCI-kort

On Tue, Sep 12, 2006 at 06:02:44PM +0200, Martin Toft wrote:
>for flere år tilbage hørte jeg et rygte, om at placeringen af (flere)
>PCI-kort i et motherboards PCI-sokler har betydningen for kortenes
>performance. Jeg er klar over at flere kort tilsluttet bussen giver mere
>trafik end hvis kun et enkelt kort er tilsluttet, men det er ikke der,
>jeg vil hen. Mit spørgsmål går i stedet på placeringen - valget af
>sokler til kortene. I mit eget tilfælde har jeg tre netkort, som skal
>sættes i en firewallmaskine med seks PCI-sokler. Gør det nogen forskel
>om kortene sættes i tre nabosokler eller om de sættes i hver anden sokkel?

Der er noget om historien...

Som regel[TM] deler slot 5 irq med slot 1 og bør undgås af
kompatibilitetsårsager. Derudover er kortene prioriteret således at det
"vigtigste" kort bør sidde i slot 1 og så fremdeles.

Der er intet at hente ved at sætte dem forskellige steder, andet end
denne prioritering.

Alt dette er selvfølgelig en saga blot med PCIexpress...

/Jesper