Placering af PCI-kort

From: Martin Toft (none@mt--martintoft.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 12 Sep 2006 - 18:02:44 CEST

Date: Tue, 12 Sep 2006 18:02:44 +0200
From: Martin Toft <none@mt--martintoft.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Placering af PCI-kort

Hej BSD-DK,

for flere år tilbage hørte jeg et rygte, om at placeringen af (flere)
PCI-kort i et motherboards PCI-sokler har betydningen for kortenes
performance. Jeg er klar over at flere kort tilsluttet bussen giver mere
trafik end hvis kun et enkelt kort er tilsluttet, men det er ikke der,
jeg vil hen. Mit spørgsmål går i stedet på placeringen - valget af
sokler til kortene. I mit eget tilfælde har jeg tre netkort, som skal
sættes i en firewallmaskine med seks PCI-sokler. Gør det nogen forskel
om kortene sættes i tre nabosokler eller om de sættes i hver anden sokkel?

Mit eget gæt er at det ikke gør nogen forskel, netop fordi bussen er
delt (som et kollisionsdomæne).

Firewallmaskinen kører naturligvis en BSD ;)

Mvh.
Martin