RE: Postfix med MySQL backend

From: Carsten Jensen (none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 26 Oct 2006 - 19:21:51 CEST

Subject: RE: Postfix med MySQL backend
Date: Thu, 26 Oct 2006 19:21:51 +0200
From: "Carsten Jensen" <none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Kunne det være en fordel at du (som en skrev tidligere) bruge dns
Sæt fx en lokal DNS server op
I alle dine filer definerer du database serveren som fx

Host = databaseserver.fakedomain.tld
(en simpel syntax da jeg ikke lige er haj til postfix, men jeg håber
Du forstår den alligevel)

Opret en zone i din DNS
fakedomain.tld

lav en A record : databaseserver.fakedomain.tld = IP på server 1
lav en A record mere : databaseserver.fakedomain.tld = IP på server 2

DNS serveren sørger for at besvare med at cycle gennem de 2 hosts
Så hver anden gang slår op i den ene server, og hver anden gang (forskellen fra før) slår op i den anden server.

Sætte DNS serveren op til at forwarde requests til nærmeste rigtige DNS Servere
Og til sidst, lade din server bruge den lokale DNS server

Med dette er du desværre også afhængig af en service mere.

Du kan selvfølgelig også redigere din hosts fil. Men jeg kan ikke huske
Om den cycler rundt mellem de 2 hosts som DNS'en gør.

/Tomse