Postfix med MySQL backend

From: Allan Wermuth (none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 24 Oct 2006 - 10:07:42 CEST

Date: Tue, 24 Oct 2006 10:07:42 +0200
From: Allan Wermuth <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Postfix med MySQL backend

Hej

Jeg har postfix kørende som mailgateway, hvor jeg så har 2 MySQL servere kørende
som backend, hvor postfix så bl.a. slår op i relay tabellen.

I main.cf (postfix) har jeg en række entries, der peger på de enkelte konfigurationsfiler
til opslag i mysql tabellerne. Disse, ialt 17, filer indeholder alle en linie som følger

hosts = dbserver1.xx.dk dserver2.xx.dk

Det er imidlertid noget upraktisk, at jeg skal rette i 17 filer, hvis vi ændrer database-
server. Jeg har derfor forsøgt mig med, at slette hosts-linien i samtlige 17 filer, og
istedet angive den direkte i main.cf. Jeg forsøgte dette, selv om jeg ikke kunne finde
belæg for at det skulle virke, i dokumentationen. Det virkede så heller ikke ;-(

Under opstarten af postfix sættes en række variable, bl.a. POSTCONF, hvorfor jeg prøvede
at oprette en ny variabel, DBSERVERS, og så angive følgende i samtlige 17 filer

hosts = $DBSERVERS

Dette virkede heller ikke.

Selvfølgelig kunne jeg skrive et lille script, som ved hjælp af "sed" sætter hosts til
den ønskede værdi i samtlige 17 filer, som alle er navngivet på formen mysql-*.cf ,
men jeg synes umiddelbart det ville være smartere, hvis man kunne nøjes med at angive
hvilke databaseservere man ønskede at bruge ét sted.

Er der nogen som kender problemstillingen, og som evt. har en løsning på problemet?

--
Med venlig hilsen

Allan Wermuth Driftsingeniør, IT-service

Tlf. 6550 2789 Mobil 6011 2789 Fax 6550 2860 Email alw@it-service.sdu.dk Web http://intern.sdu.dk/it-service/ansatte/aw-2789/ Adr. Campusvej 55, 5230 Odense M

SYDDANSK UNIVERSITET _______________________________________________________________ Campusvej 55 * 5230 * Odense M * Tlf. 6550 1000 * www.sdu.dk