BSD Trivia spørgsmål of the week - #1

From: Phil Regnauld (none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 14 Nov 2006 - 16:03:21 CET

Date: Tue, 14 Nov 2006 16:03:21 +0100
From: Phil Regnauld <none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: BSD Trivia spørgsmål of the week - #1

Undskyld the danglish. Men her er en sjov lille idé jeg har haft (det
sker en gang imellem) -- der er en del mennesker der stiller spørgsmål her,
og ofte får de svar, nogen gang ikke. For at motivere lidt spillet, har jeg
tænkt mig at sende en t-shirt[1] til dem der yder en ekstra stor indsats ved
at hjælpe andre, f.eks. ved at give en dybere forklaring på en løsning,
eller giver gode eksempler i deres svar.

Derudover har jeg tænkt mig at sende til listen et spørgsmål hver uge
(+/- afhængig af travlhed), som har udgangspunkt i et eller andet
problem som skal løses på *BSD. Jeg vil prøve at gøre det sådan at det
bliver BSD neutralt (altså, ikke altid FreeBSD-specifikt :). Idéen er at
man vil (også mig) kunne lære en smart trick eller to som kunne hjælpe
senere henne, eller bare bruges til at blære sig.

Hvem bestemmer ? Det gør jeg. Selvfølgelig kan der ske at flere svarer
korrekt, eller at jeg vurderer forkert om svarer er den rigtige -- så må
i råbe, og så ser vi hvad der sker :) Svar som "read the fine manual"
er ikke gode nok.

[1] Vi har (catpipe) en del NetBSD "toaster" t-shirts tilbage som vi vil
gerne af^H^H^H^Hforære væk til dem der svarer korrekt.

Så her er den første spørgsmål, for at kickstarte tingene:

"På en UFS partition løber man tør for inodes. Der er ikke plads nok på
de andre partitioner for at flytte data og lave en symbolic link, og man
kan ikke tilføje flere diske til maskinen. (Den sidder typisk i et rack,
med remote adgang only). Hvilket workaround vil man kunne anvende for at
løse problemet ?"

Husk: der skal en detaljeret beskrivelse af løsningen -- endnu bedre
hvis der er eksempler til flere BSDer :)

Phil