Re: spamcop og postfix

From: Jeppe Bundsgaard (none@jeppe--bundsgaard.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 13 Nov 2006 - 22:10:00 CET

Date: Mon, 13 Nov 2006 22:10:00 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Jeppe Bundsgaard <none@jeppe--bundsgaard.net.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: spamcop og postfix

At 21:59 13-11-2006, you wrote:
>Drop spamcop?

Ja, det overvejer jeg.

>I stedet baserer jeg mig på en restriktiv Postfix-opsætning, greylisting
>og SpamAssassin. Det seneste døgn har min mailserver afvist 696 mails,
>vha. opsætning og greylisting, og fanget 58 spams. 4 spammails er
>sluppet igennem, alle sendt til en konto jeg har haft i 8 år og brugt
>flittigt i bla. nyhedsgrupper (og som jeg netop har opsagt, så det hul
>er også snart lukket).

Jeg kørte med greylisting nogle dage. Og det var
jo fint, i den grad. Men efter noget tid fik den
postfix helt i knæ. Jeg forstod aldrig hvad det
var - blot at det var slemt - og at jeg mistede
en del mail fordi postfix aldrig blev i stand til
at håndtere al den mail der lå tilbage efter at
den havde været nede med feber (så jeg måtte
slette en del ubeset - ikke nogen god løsning!).
Men jeg kan jo prøve igen. En anden grund til at
jeg ikke har gjort det, er at jeg vil tro at den
også udelukker nogle som jeg ikke ønsker
udelukket - fx mail sendt med php's mail-funktion
- og måske endda mail sendt fra php med smtp. Men
det kan jeg ikke helt gennemskue om postfix kan
reagere korrekt på. Hvad er din erfaring der?

Var det muligt at få et syn ind i din restriktivt opsatte postfix?

Mvh
Jeppe

Jeppe Bundsgaard
Adjunkt i Kommunikative Kompetencer
Danmarks Pædagogiske Universitet - The Danish
University of Education. http://www.dpu.dk
Institut for Curriculumforskning
Tuborgvej 164 - DK-2400 - København NV
Tlf.: +45 8888 9882