Re: BSD Trivia spørgsmål of the week - #1

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 14 Nov 2006 - 16:35:57 CET

Date: Tue, 14 Nov 2006 16:35:57 +0100
From: "Claus Guttesen" <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: BSD Trivia spørgsmål of the week - #1

> Derudover har jeg tænkt mig at sende til listen et spørgsmål hver uge
> (+/- afhængig af travlhed), som har udgangspunkt i et eller andet
> problem som skal løses på *BSD. Jeg vil prøve at gøre det sådan at det
> bliver BSD neutralt (altså, ikke altid FreeBSD-specifikt :). Idéen er at
> man vil (også mig) kunne lære en smart trick eller to som kunne hjælpe
> senere henne, eller bare bruges til at blære sig.

God idé.

> Så her er den første spørgsmål, for at kickstarte tingene:
>
> "På en UFS partition løber man tør for inodes. Der er ikke plads nok på
> de andre partitioner for at flytte data og lave en symbolic link, og man
> kan ikke tilføje flere diske til maskinen. (Den sidder typisk i et rack,
> med remote adgang only). Hvilket workaround vil man kunne anvende for at
> løse problemet ?"

Der står ikke noget om, der er mere plads på disken, så jeg antager dette :-)

Hvis den resterende diskplads er under *BSD's kontrol, kan du se om
den aktuelle partition kan udvides. Brug disklabel og lav partitionen
så stor som mulig, og brug dernæst growfs. Ved ikke om growfs findes
til Net- eller OpenBSD.

Hilsen
Claus