sendmail modtager ikke fra fetchmail

From: Dennis Decker Jensen (none@dennis--cyg.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 07 Nov 2006 - 21:30:43 CET

Date: Tue, 7 Nov 2006 20:30:43 GMT
From: Dennis Decker Jensen <none@dennis--cyg.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: sendmail modtager ikke fra fetchmail

Vær hilset BSD'ere!

Jeg bruger OpenBSD 4.0 med stor tilfredsstillelse, og har
ingen problemer med systemet, men for en uges tid siden koblede
jeg min maskine, en Thinkpad X23, op mod Århus universitets
netværk via ethernet, TCP/IP og DHCP. Det gik fint, og jeg kunne hoppe
på webbet med lynx og læse min post via fetchmail, ganske som
jeg plejer.

Men da jeg kom hjem, og igen koblede til mit eget hjemmenetværk,
på samme vis, så kunne jeg ikke længere få min post! Der er ikke
ændret på nogen som helst konfiguration på min egen maskine, eller
nogen som helst anden opsætning. Jeg kan stadig sende fra den, og
fetchmail kan stadig hente min post uden exit-codes med fejl.
Fetchmail videresender post til min lokale MTA, sendmail, via port
25 (default opsætning), men her modtages åbenbart aldrig min post
mere som førhen. De lokale sikkerhedsrapporter og cron-rapporter
modtager jeg som sædvanlig via posten, blot modtager jeg ikke posten,
som fetchmail sender videre.

Jeg har tjekket via netstat, at port 25 stadig er åben (lokalt), og med "find
/ -mtime -7" har jeg gennemsøgt hele mit filsystem for at se, om
der er ændret nogen konfigurationsfiler bag min ryg. På samme vis
er der intet at finde af interesse i /var/spool/, og i /var/spool/mqueue
og lignende er der heller ingenting. Jeg har også tjekket alt i
/var/log for at finde noget, men heller ikke her er der det mindste
mistænksomme at finde.

Er der nogen som har nogen ide om, hvor min post kan være forsvundet
hen? Den synes at være forsvundet i /dev/null, men der meldes ingen fejl,
og alt kører ellers lige som det plejer.

Hvis nogen her kender til sendmail, og har en ide om, hvad problemet
kan være, eller hvorvidt problemet kan ligge et helt andet sted,
så ville jeg blive en mægtig glad BSD-and i UNIX-andedammen!

Desværre kan problemet ikke genskabes andre steder, og der er ikke
meget at fortælle, som kan hjælpe, men måske nogen har et hint
alligevel?

Med venlig hilsen
Dennis Decker Jensen

"A system needs to be alive and workable even when other people
than the first enthusiasts start using it. Reinvention and
revolution are enthusiast stuff. Invention and evolution are
engineering."
 -- Erik Naggum