Re: FON network -- hvilken router?

From: Gregers Petersen (none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 26 Jun 2006 - 17:57:47 CEST

Date: Mon, 26 Jun 2006 17:57:47 +0200
From: Gregers Petersen <none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To:  bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FON network -- hvilken router?

Jan Gundtofte-Bruun wrote:
> Hej!
> Har lige set en artikel (1) på comon.dk om at man ka' anskaffe sig en wireless
> router med klækkelig rabat via FON (2). Jeg ved allerede fra min ISP at jeg
> gerne må dele min linie, så spørgsmålet er kun:

Når det gælder den klækkelige rabat så bliver den så'en set "ædt" op af
forsendelseudgifter + evt. skatter (ell. moms) - har hørt fra flere der har
benyttet sig af Fon's 25 Euro tilbud og deres erfaring er at prisen blev den
samme som hvis de var gået ned i en gade-butik .... men. du kan jo altid bare prøve

> Skal man vælge en Linksys WRT54GL eller en Buffalo WHRG54S?

Der findes flere WRT54GL (den svarer til WRT54G før version 5.0) - men hardware
er stort set identisk på de forskellige routere

Har du lyst til at lave routeren til lidt mere - så prøv at kigge på:

Asus WL-500G deluxe (der har USB2) ...

> Jeg tænker naturligvis på hvilken der bedst egner sig til et BSD/hackermiljø,
> og om nogen evt. har dårlige erfaringer med den ene eller anden type (hvis det
> fx. var et D-Link ville jeg styre uden om...).

Generelt set så har alle de anvendelige modeller samme hardware - hvor man kan
starte med at flashe fx OpenWrt WhiteRussian ned på dem (www.openwrt.org -->
hvor du også kan finde hardware-lister osv.)

En anden spændende løsning er at sætte det hele op og køre OLSR-mesh via
FreiFunk Firmware :-)

www.freifunk.net

Skulle du have lyst til at lære lidt mere om det hele med det her trådløse
netværk, så holder DIIRWB sommerlejr i næste uge (på Djursland) -->

www.diirwb.net

PS. det skal så nok lige fortælles at det hele hører hjemme i Linux verdenen -
der er endnu ikke nogen der har fået portet et stabilt og funktionelt system
over på den her BroadCom platform :-/

--

gregers/

FreeBSD 6-Stable since the 14. of February