Re: FON network -- hvilken router?

From: Jan Gundtofte-Bruun (none@jan.bsdforums--g-b.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 26 Jun 2006 - 22:45:51 CEST

Date: Mon, 26 Jun 2006 22:45:51 +0200 (CEST)
Subject: Re: FON network -- hvilken router?
From: "Jan Gundtofte-Bruun" <none@jan.bsdforums--g-b.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

<quote who="Gregers Petersen">
> Når det gælder den klækkelige rabat så bliver den så'en set "ædt" op af
> forsendelseudgifter + evt. skatter (ell. moms) - har hørt fra flere der har
> benyttet sig af Fon's 25 Euro tilbud og deres erfaring er at prisen blev den
> samme som hvis de var gået ned i en gade-butik .... men. du kan jo altid bare
> prøve
Hmm, deres shop siger 27€, svarende til 200,-; det får man da ikke meget for
på edbpriser....

> Der findes flere WRT54GL (den svarer til WRT54G før version 5.0) - men
> hardware er stort set identisk på de forskellige routere
> Har du lyst til at lave routeren til lidt mere - så prøv at kigge på:
> Asus WL-500G deluxe (der har USB2) ...
Jeg er blevet ret begejstret for m0n0wall, så er router skal da gerne kunne
flashes til noget der ligner. Dog har jeg ingen intentioner om at bruge
routeren som fil/printserver, så USB er lidt overkill, og så vidt jeg har
opfattet er der faktisk forskel på hvad forskellige routere kan overskrives
med.

> Generelt set så har alle de anvendelige modeller samme hardware - hvor man
> kan starte med at flashe fx OpenWrt WhiteRussian ned på dem.
Uha, jeg synes at OpenWRT er lige skræmmende nok -- jeg har stort set ingen
erfaring med wifi/DMZ/osv, så hvis jeg kan undgå at skulle kæmpe med
interfacet så er det en forhindring mindre.

> En anden spændende løsning er at sætte det hele op og køre OLSR-mesh via
> FreiFunk Firmware :-)
> www.freifunk.net
Virker da endnu mere individuelt (=ikke-organiseret, på eget ansvar, etc) end
fon, eller har jeg misforstået det helt?

> Skulle du have lyst til at lære lidt mere om det hele med det her trådløse
> netværk, så holder DIIRWB sommerlejr i næste uge (på Djursland) -->
> www.diirwb.net
Heh, der er jeg i Skotland, så det bliver svært... men tak for linket!

> PS. det skal så nok lige fortælles at det hele hører hjemme i Linux verdenen
> - der er endnu ikke nogen der har fået portet et stabilt og funktionelt
> system over på den her BroadCom platform :-/
Nå jo, jeg havde ikke forestillet mig noget mere eksotisk end i386, en
"kommerciel" router, eller muuuligvis en (lækker) Soekris.

:o) Jan Gundtofte-Bruun
-- 010\001\111 --