Hvor sikker er software RAID

From: Steen Jansdal (none@steen--jansdal.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 11 Jan 2006 - 14:29:20 CET

Date: Wed, 11 Jan 2006 14:29:20 +0100
From: Steen Jansdal <none@steen--jansdal.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Hvor sikker er software RAID

Hej BSD'er

Dette spørgsmål var egentligt stillet i
nogle linux fora, men jeg blev henvist til
jer, da der her skulle være nogle der
bokser med samme problem.

Vi overvejer at anvende en linux (eller bsd) baseret PC platform
som embedded enhed, p.g.a. pris og krav til disk størrelse.

Ved at anvende et blæserløs motherboard (f.eks.
VIA Epia ME6000) og en strømforsyning uden blæser,
har vi fået fjernet 2 store fejlmuligheder (nemlig
bevægelige dele).

Tilbage er disken. Vi har behov for rimeligt meget
disk-plads, så at anvende en stor flashdisk bliver
nok for dyrt. Men hvad med 2 harddiske i et raid-1
system? Hvis den ene fejler fortsætter den anden
formentligt længe nok til at vi kan komme på
service-besøg. På VIA kortet sidder to IDE stik
lige til at tilslutte to harddiske, men jeg frygter
at hvis den ene harddisk dør, kan dette få IDE
controlleren til at fryse, så den anden harddisk
også er ubrugelig.

Er der nogle der har erfaringer med den slags
systemer? Hvor sikre er de?

mvh
Steen Jansdal