Re: Hvor sikker er software RAID

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 11 Jan 2006 - 14:42:58 CET

Date: Wed, 11 Jan 2006 14:42:58 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hvor sikker er software RAID

On Wed, Jan 11, 2006 at 02:29:20PM +0100, Steen Jansdal wrote:
> Ved at anvende et blæserløs motherboard (f.eks.
> VIA Epia ME6000) og en strømforsyning uden blæser,
> har vi fået fjernet 2 store fejlmuligheder (nemlig
> bevægelige dele).

Jeg har et SP800 som SATA HPT RAID indbygget. Jeg ved ikke hvor godt HPT er
men det er da en mulighed. Det er stadig 'software' raid, men nemmere at rode
med end ren software raid.

> Er der nogle der har erfaringer med den slags
> systemer? Hvor sikre er de?

Min erfaring er følgende (RAID 1).

Vinum stinker (FreeBSD). Linux software raid fungerer nogenlunde, men jeg har
oplevet problemer med at boote fra den sekundære harddisk på visse PC'er -
hvilket betyder at det ikke er nemt og automatisk.
Solaris software raid samt Veritas på Solaris er smertefrit - har dog kun
brugt det på Suns egen hardware.

Har brugt 3Ware med FreeBSD - det fungerede fint. Min hjemmepc har Promise
som også fungerer fint.

Alle mine betragtninger er gjort ud fra at det skal virke som
beskrevet/forventet og helst være rimeligt nemt.
Det nemmeste har været Promisen med FreeBSD 6 og Solaris med deres eget
software RAID. Sidsnævnte tør jeg godt bruge på 7x24x365 dages systemer.

Men forvent ikke super hastighed med sådan noget ;)

Mvh
Sven

--
/~\ The ASCII         [  IM ID: sven.esbjerg@jabber.org                ]
\ / Ribbon Campaign   [                                                ]