Re: HW-spørgsmål

From: Jan Gundtofte-Bruun (none@jan--g-b.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 04 Apr 2006 - 09:51:13 CEST

Date: Tue, 4 Apr 2006 09:51:13 +0200 (CEST)
Subject: Re: HW-spørgsmål
From: "Jan Gundtofte-Bruun" <none@jan--g-b.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

<quote who="Lasse Hillerøe Petersen">
> Hejsa!
> Jeg har kun fire krav til maskinen: den skal være kraftig, billig,
> lydsvag og pålidelig. :-)
Er det ikke alles krav? :o)

Hvad bliver dens opgaver? = Er det disk throughput, net throughput, CPU, eller
MPEG-(de)compression der er brug for? Har du nok i 4 diske og 1 lan-stik,
ellers skal der være plads til 5 indstikskort i den?
...Alt sammen udslagsgivende for valg af bundkort.

Er det til hjemmet (hvor i hjemmet)? = Skal den være støjsvag, stille, eller
helt lydløs? Skal den være lille at se på, eller må den gerne fylde noget?

Hvis den skal være støjsvag kunne du vælge at gå efter et passivt kølet
bundkort -- enten i form af et fanless Via-kort, eller i form af et
AMD/Pentium (M?)-kort med en kæmpe heatpipe ... begge dele kombineret med
store og langsomme kabinetblæsere.

Hvis jeg var dig ville jeg tage en tur ud på edbpriser.dk og se efter et
bundkort der er stort/hurtigt nok til dig -- og sikre at det spiller med BSD!
Man kan ALDRIG læse for mange reviews inden man køber ... sikr dig at ting som
SATA RAID er noget som spiller med BSD (ellers koster det dig bare
uforholdsmæssigt mange nattetimer bagefter!).
Skel samtidigt til CPU/RAM type/hastighed, det er mest for at sikre at du ikke
vælger et kort hvor resten er hundedyrt. Sekundært kig på form faktor, og find
et kabinet du kan holde ud at både se på ydersiden af, og arbejde på
indersiden af. (Min seneste favorit er Antec P180, flot og lækkert, men ganske
stort.)

NB! FreeBSD hw listen finder du på
http://www.freebsd.org/releases/6.0R/hardware.html

Det var lidt af hvert og ikke så konkret, men forhåbentligvis en begyndelse da.

:o) Jan Gundtofte-Bruun
-- 010\001\111 --