Re: HW-spørgsmål

From: Henrik Kramshoej (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 04 Apr 2006 - 10:45:02 CEST

Date: Tue, 4 Apr 2006 10:45:02 +0200
From: Henrik Kramshoej <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: HW-spørgsmål

On Tue, Apr 04, 2006 at 01:44:58AM +0200, Lasse Hillerøe Petersen wrote:
> Hejsa!
>
> Da jeg akut står og mangler en kraftigere server herhjemme, og desværre
> ved forfærdeligt lidt om hardware, håber jeg at det kan tilgives at jeg
> spørger her.
>
> Jeg har kun fire krav til maskinen: den skal være kraftig, billig,
> lydsvag og pålidelig. :-)
>
> Når det så er sagt, så er det første krav underordnet de efterfølgende,
> og det andet krav vejer nok tungere end det sidste, idet jeg dog har eet
> ufravigeligt krav: RAID-1 spejlede diske, evt gerne med software-RAID -
> [...]

Jeg har vældigt gode erfaringer med Amd64 og Asus bundkort med
OpenBSD.

Min sædvanlige hardwarepusher er SHG.dk og de sælger eksempelvis:
K8U-X, ULI M1689, LAN, SATA, DDR400, Socket 754 til 339 kr inkl moms
og der er SATA på bundkortet, men kun 100MBit LAN

Du kan finde mange modeller i den prisklasse og Amd64 CPU'erne er
ikke så voldsomme i pris - husk socket type ovenstående er 754
som er dem jeg bruger.
En kingston 1GB stang kostede sidst jeg købte "kun" 700 kr inkl moms

Mht strøm skal du se nøje på den CPU du køber og Amd har gode
oversigter via hjemmesiden.

Jeg ville ikke rode med et gammelt bundkort når du kan få
et splinternyt med 2GHz CPU, 1GB ram - godt til flere virtuelle
maskiner, og SATA med på bundkortet.

Derudover bruger jeg software RAID1 på både PATA og SATA
på Amd64 og det virker godt.

Jeg fortæller faktisk om det imorgen:
 hyggemøde 5/4-2006 - BSD og RAID1 i Symbion 19:00
og det foregår på en VIA 1GHz CPU med to almindelige
Hitachi diske og PATA

Den maskine er faktisk også en OK hjemmeservermodel.

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000