HW-spørgsmål

From: Lasse Hillerøe Petersen (none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 04 Apr 2006 - 01:44:58 CEST

Date: Tue, 04 Apr 2006 01:44:58 +0200
From: Lasse Hillerøe Petersen <none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: HW-spørgsmål

Hejsa!

Da jeg akut står og mangler en kraftigere server herhjemme, og desværre
ved forfærdeligt lidt om hardware, håber jeg at det kan tilgives at jeg
spørger her.

Jeg har kun fire krav til maskinen: den skal være kraftig, billig,
lydsvag og pålidelig. :-)

Når det så er sagt, så er det første krav underordnet de efterfølgende,
og det andet krav vejer nok tungere end det sidste, idet jeg dog har eet
ufravigeligt krav: RAID-1 spejlede diske, evt gerne med software-RAID -
dette kører jeg også på min nuværende server (en PII 350MHz, 256MB RAM,
2x60 GB HD)

Jeg forestiller mig noget i retning af Pentium4 af en slags (helst en
model med VT af hensyn til muligheden for Windows med Xen3), SATA II, og
512 MB RAM (i en klods, mhp opgradering til 1 GB når der igen er lidt
penge tilovers) og 2 stk 250-300 GB diske.

Men hvilket motherboard, hvilke mærker, hvilke typer? Og skal man
alligevel foretrække en AMD64 CPU, frem for en Intel, fx af hensyn til
strømforbrug?Eller kan jeg spare noget strøm, varme og støj ved at
underclocke?

Da det sikkert ikke er muligt at klemme ovenstående ned i pris under
3500-4500, kan jeg så starte med at investere i et SATA II PCI kort, og
smide det i den gamle PII server, med de nye diske? Akut er det plads
der er brug for, mere end hastighed. Kan jeg risikere
kompatibilitetsproblemer, det er et gammelt ASUS motherboard, P2B, tror jeg?

Hastighed har jeg lidt mere af på min bærbare, men her er disken for
lille til at lege med flere OS'er. Jeg overvejer at sætte en 120 GB en
WD Scorpio WD1200VE disk i i stedet for de 40 der er. Er der nogen der
har erfaring med den diskmodel?

Hvad skal jeg ellers vælge af diskmærke til serveren? SATA II-kortet til
den gamle server? Hvilke problemer vil jeg støde på?

Når jeg spørger her på listen, er det naturligvis dels fordi maskinen
skal køre NetBSD (og evt andre OS under Xen, men først og fremmest
NetBSD), og dels fordi jeg jo ved at der er mange fremragende hoveder
som læser bsd-dk.

-Lasse