Re: Anbefalelsesværdig router?

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 28 Oct 2005 - 11:47:37 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Anbefalelsesværdig router?
Date: Fri, 28 Oct 2005 11:47:37 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 28/10/2005, at 11.31, Jan Gundtofte-Bruun wrote:

> Jeg skal ikke virke sur, så ta' lige følgende med et gran salt ...
> jeg sætter
> skam stor pris på Jeres forslag.
>
> <quote who="Henrik Kramshøj">

> CPU"...
>
> Men den koster jo en bondegård (pive jamre)! Og så har den kun 3
> lan-porte,
> jeg skal bruge minimum 4. Men for mig er det største minus nok at
> det er "en
> computer" der skal læres, installeres, passes, osv; istedet for "et
> apparat"
> der skal konfigureres og det er så det.

> [...]
helt forståeligt

men med eksempelvis monowall der foreslås mange gange er fidusen
at du IKKE skal lære noget specielt.

Du downloader "firmware" fra http://www.m0n0.ch/wall/
og smider det ned på et compact flash kort.

Derefter samler du skidtet - ovenstående kan fint udføres på en Windows
arbejdsplads med compact flash skriver og er i kompleksitet det samme
som de fleste andre "firmware" opgraderinger på udstyr.

Dernæst smider du et serielkabel - null modem i din arbejdsplads
og din soekris og får en ekstremt lille menu gennem Hyperterminal
eller en
anden terminalemulator
- hvor det primære er at sætte IP adresse.

Når der er sat en IP-adresse og navngivet interfaces foregår resten
med de lækre menuer som er vist på sitet.

Der er ikke noget FreeBSD at lære for at gøre ovenstående. Til gengæld
kan det være en fordel at vide det er FreeBSD når man skal lege med
firewall og båndbreddestyring.

Det er virkeligt nemt at komme igang og så har du en platform der
kan holde mange år. Soeren kan sikkert fortælle hvad MTBF er for
Soekrisserne
men eftersom der ikke er noget specielt mekanisk der slides er det
vel 10+ år?

Så ja, den koster i indkøb 2,3,4 gange mere end det billigste AP man
kan finde
- men værdien er tilsvarende højere

mht antal porte ville jeg blot smide en 5-port switch ved siden af

Mvh

Henrik
PS Jeg har et mindre antal soekrisystemer som benyttes til kurser.
Jeg er villig til
at låne dem ud i kortere perioder (mellem kurser) hvis nogen vil prøve
hvordan det virker. Kontakt mig direkte på mail tak.
Hvis man ikke kan lide udseendet på soekris er de også nemmere at
"tilpasse"
og udvide

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000