Re: Anbefalelsesværdig router?

From: Gregers Petersen (none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 28 Oct 2005 - 11:41:49 CEST

Date: Fri, 28 Oct 2005 11:41:49 +0200
From: Gregers Petersen <none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Anbefalelsesværdig router?

Jan Gundtofte-Bruun wrote:
> Tak for spændende svar!
>
> * Linksys WRT54G
> Umiddelbart lyder den jo lovende! Jeg er ellers lidt skeptisk mht. kvaliteten
> af software (firmware) hos Linksys, baseret på erfaringer og sladder om
> BEFRS81'en. Men du siger altså at jeg skal undgå v5, hvordan kan jeg genkende
> sådan en i en butik?

Du skal kigge på enten undersiden af selve routeren, eller på ydersiden
af kasse, hvor serienummeret står - og så skal du undgå alle serienumre
der begynder med: CDFBxxxxxxx (= V.5)
De "gode" modeller har følgende srnr.:
V.4: CDFAxxxxxxxx
V.3.1: CDF9xxxxxxxx
V.3.0: CDF8xxxxxxxx
osv.

> * ASUS WL-500G
> Virker lidt mere "billig" i udførelsen, og er ikke sådan lige til at støve en
> god beskrivelse op på. Er der noget særligt der taler for denne fremfor
> Linksys'en?

Der er en ting der taler imod Asus - du kan kun flashe den via tftp.

I bund og grund er den identisk med WRT54G + en USB2 port - som man så
kan bruge til at tilslutte fx. printer eller HD til et hjemmelavet NAS.
Så hvis du har lyst til at have en lokal printserver eller billig NAS,
så er det Asus.

> * OpenWRT
> Jeg har set lidt på OpenWRT og fundet det interessant, dog er der ikke
> umiddelbart nogen "sales talk" for hvilke "pakker" man kan installere -- mao.
> hvad man i det hele taget kunne få ud af at om-flashe sin router (og ofre sin
> produktgaranti). Det er nok bare mig der ikke har læst nært nok.

det er godt at starte med fx HyperWRT eller FreeMan - der begge bygger
på den originale Linksys source - der på WRT54G kan installeres via den
standard web-GUI som findes under optionen 'firmware-upgrade'.
Skulle der opstå hardware problemer, så kan man stort set altid
re-installere den orinale Linksys firmware og så dækker garantien
sikkert igen (du skal bare huske at alve en 'reset').
Når det gælder OpenWRT selv, så starter du med at installere
basis-systemet, der kommer med en del standard ting - og så når du
ssh'er ind til det så ligner det stort set et standard linux system,
hvor du så har et pakke system til installation af ekstra funktioner ...
et andet alternativ, ville være Freifunk Firmware - der egentlig køre en
OLSR mesh deamon som standard, men den kan du slå fra og bruge FFF i
lidt mere standard mode --> www.olsrexperiment.de eller www.freifunk.net

Til sammenligning med en Soekris - så koster en WRT54G ca. 5-600 dkr.
incl. moms .... og levetiden er vist ikke specielt kort på de her dimser
(kender en V.1 der har kørt uafbrudt siden den blev købt, undtaget i de
korte øjeblikke hvor den har været udsat for opgraderinger) ..

gregers/