SV: Re: SV: portinstall/upgrade

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 19 Nov 2005 - 16:56:01 CET

Date: Sat, 19 Nov 2005 16:56:01 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: SV: Re: SV: portinstall/upgrade
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> Switchene du skriver om herover, er det til pkg_add
> eller portupgrade?

Det er til portupgrade. man 1 portupgrade har længst
nede nogle eks. som belyder nogle af parametrene.

> Det husker jeg ikke, men jeg vender tilbage, hvis
> jeg faar problemer
> igen. Jeg synes blot at det saa ud til at vaere hvis
> der var afh. der
> ogsaa skulle installeres. - Er det her -R kommer ind
> i billedet?
>
> Kan/skal man bruge dette generelt
> portupgrade -NPR <pakkenavn>

Jeg må indrømme at jeg ikke har set på -N, så det er
muligt at den kan bruges.

Når jeg opgradérer pakker, så laver jeg som regel en
'portupgrade -nR firefox-devel' med -n (for no), så
vil den vise hvilket pakker som firefox-devel er
afhængig af, og fortælle om der ligger en nyere
version i ports-træet. Hvis der er mange porte som
skal opgradéres vil jeg somregel sætte en opgradéring
igang inden jeg går i seng, så slipper jeg for at
stirre på skærmen ;-) og sætter den igang med
'portupgrade -R firefox-devel'.

For nogle af pakkerne kan du angive diverse
indstillinger, om debugging skal sættes til, om den
skal optimere koden med -O3, om den skal understøtte
ipv6 og lign. Så popper der et vindue op hvor du kan
vælge dette. Hvis du sætter en
installation/opgradéring igang inden du lægger dig, og
hopper op fra sengen dagen efter, for at prøve det
nye program, er installationen måske stoppet ved et
sådan vindue. Mange af de parametre der kan stilles
ved, er helt ok værdier, og kan som regel installéres
uden at du behøver at ændre i de valg som er
foretaget.

Så hvis du vil have at installationen af dit
yndlingsprogram og div. afhændigheder skal køre færdig
i et træk, tilføjer du 'portupgrade -R -m "BATCH=yes"
firefox-devel'. Den kan dog stadig stoppe hvis
vedkommende som vedligeholder port-programmet ikke har
sat det op til først af afinstallére en tidligere
version. Sker dette gentager du portupgrade, og
tilføjer -w, denne parameter vil ikke først fjerne
work-mappen og starte helt forfra med oversættelsen.

Hilsen
Claus