Re: BSD eller "gys... pingvinix" anbefaling til PowerBook G3 Wallstreet

From: Lasse H Petersen (none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 07 Nov 2005 - 22:35:44 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Lasse H Petersen <none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: BSD eller "gys... pingvinix" anbefaling til PowerBook G3 Wallstreet
Date: Mon,  7 Nov 2005 22:35:44 +0100 (CET)

Hvor kommer den ide fra?

>Det lyder underligt - jeg har kun prøvet med OpenBSD + ibook hvilken
>virkede fint. NetBSD burde da kunne sam-eksistere med en macos installation.

Mon ikke der efterhånden er nogle forskelle mellem OpenBSD og NetBSD? Men jeg
er alligevel enig.

Min iMac DV er ganske vist nyere, så det er ikke sikkert at det kan overføres,
men principielt kan jeg ikke se hvorfor.

Jeg har tre OS'er installeret, på hver sin partition. På den ene er der OS X,
den anden har OS 9.2.1, og den tredie NetBSD.

Jeg har konfigureret den med SystemDisk utility, så den har en default
OpenFirmware boot kommando, som booter NetBSD. Så er det eneste jeg skal
huske ved start, at holde Alt nede, for at jeg får en liste over de diske
der har et Mac OS - som jeg så kan vælge at boote fra i stedet. BootX er
det vist aldrig lykkedes mig at få til at virke.

NetBSD har jeg installeret på en partition, som jeg forinden fra OS X har
lavet med et Apple UFS filsystem. Nyere (2.x?) NetBSD versioner understøtter
dette filsystem. Det har så den fordel at man fra OS X kan tilgå filerne.

Det er meget muligt at man skal lave lidt krumspring for at få det installeret
- mit gæt er at installeren vil insistere på at snuppe hele disken. Men det er
der råd for. (Manuel installation med pax - det er faktisk ikke spor svært.)

Under alle omstændigheder er Wallstreet opført som supporteret på
NetBSD/macppc siden. Så må vi da kunne få det til at virke.

X11 er så en anden sag, men det tager vi når det er aktuelt.

-Lasse