Re: BSD eller "gys... pingvinix" anbefaling til PowerBook G3 Wallstreet / PDQ

From: Ole Guldberg Jensen (none@olegb--opendarwin.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 07 Nov 2005 - 21:57:18 CET

Date: Mon, 07 Nov 2005 21:57:18 +0100
From: Ole Guldberg Jensen <none@olegb--opendarwin.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: BSD eller "gys... pingvinix" anbefaling til PowerBook G3 Wallstreet / PDQ

Kristian Rask wrote:
> Hej alle, og måske specielt olegb :-)

Hep !

Først, har du kikket på XPostFacto[1]? Den kan hjælpe dig med darwin og
macosx på ikke supporterede modeller.

Dernæst .. triste kommentarer.

> Jeg har en gammel Apple PowerBook G3. En model PDQ, de fleste kalder den
> formentligt en Wallstreet Rev. 2
>
> Det er en "OldWorld" med 2.x OF. Den kan køre Mac OS X til og med 10.2.8
> Det er dog en kende trægt... Det er jo kun en 266 G3 og den kan kun
> opgraderes til 192 MB ram :-( Et OS der kan fungere uden GUI ville være
> optimalt..

Jeg har aldrig "rodet" med oldworld boxen, så jeg skal ikke gøre mig
klog på dine problemer, men :-)

> Jeg vil gerne lave "unix" installation på den, men der er nogle krav:
>
> Den skal kunne dual boote mellem Mac OS 9 og hvad der nu ellers kommer
> på den, på en simpel måde... hvor simpel er = Den booter pr. default MAC
> OS uanset hvad den sidst bootede. eller noget med en Menu ting til at
> vælge... kone/børn skal kunne starte den uden de store problemer.. så
> ikke noget med open firmware via 7 taster og kryptiske lisp kommandoer
> til at boote tingesten med :-)
>
> BootX er glimrende i den henseende.
>
> NetBSD kan ikke coexistere med andre OS'er :-(

Det lyder underligt - jeg har kun prøvet med OpenBSD + ibook hvilken
virkede fint. NetBSD burde da kunne sam-eksistere med en macos installation.

> Gentoo er downright latterligt.... man skal compile og reinstallere
> kerne evt. endog verden, under installationen, inden man rebooter....
> efter 24 timers manuel installation og en make der iøvrigt fejlede...
> ikke på vilkår.. de er sindsyge.. :-)

Gentoo is for ricers [2]

> Free og Open har ikke en Oldworld version

Nej, det er desværre rigtigt.

> Darwin findes vist i en 2-3 udgaver... en lidt ældre 6 serie der
> modsvarer 10.2.x skulle kunne bruges... men ikke de nyere...
> medmindre... Er det mon sådan at man kan installere darwin 6.x også
> ellers opgradere derudaf fra src og ende på 7 eller 8 ? svarende til
> 10.3 og 10.4 - men blot ikke kan installere noget der er senere end
> 10.2.8 ?

Nej - for at bygge en "nyere" darwin skal du have macosx.

[1] http://www.opendarwin.org/projects/XPostFacto/index.html
[2] http://funroll-loops.org/