Re: Idéer til problemløsning.

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 19 Feb 2005 - 07:33:47 CET

Date: Sat, 19 Feb 2005 07:33:47 +0100
From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Idéer til problemløsning.

Martin Madsen wrote:
> Som det er lige nu ligger der et netværkskabel på mit gulv fra switchen og
> over til Xboxen (se den grønne ledning). Dette vil jeg dog gerne undgå ved
> at benytte det allerede opsatte netværkskabel (Se den røde ledning). Eneste
> problem er at det røde kabel allerede bliver brugt til min ADSL forbindelse.
>
> Hvad kan jeg gøre for at køre to net på samme kabel? Husk Xboxen skal kunne
> komme på Internet.

Det nemmeste er at købe et sæt "splittere" der lader dig bruge
dit "røde kabel" som 2 kabler (som Syska beskrev). Problem løst.

Hvis du insisterer på at løse det mere teknisk, så er det rigtige
at benytte VLANs på dit "røde kabel" (via 802.1q). I FreeBSD
enden konfigurerer du trunking (dit netkorts drivere skal
supportere det) og 2 VLANS. I den anden ende opsæter du en
nyindkøbt switch, der har de to VLANs mappet til hver sin port.
En switch med 802.1q koster (iflg. edbpriser) fra 1500Kr for
noget entrylevel og fra 3KKr for noget fornuftigt.

Hvis det var mit net, så havde jeg taget første løsning.
I praksis havde jeg nok opsat et ekstra kabel.

Hvis din Xbox ikke skulle på nettet, så kunne du lave en fusket
løsning med et RFC1918 net sammen med dine public IPer, og så
konfigurere din FreeBSD box med 2 net på ydersiden. En switch i
den anden ende og statisk IP på Xboxen ville få det til at
fungere.

        Hyg'
        Flemmimg

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk
   ---===   If speed kills, Windows users may live forever.   ===---