Re: Portupgrade

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 19 Feb 2005 - 11:02:13 CET

Date: Sat, 19 Feb 2005 11:02:13 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Portupgrade

On Fri, Feb 18, 2005 at 09:59:53PM +0100, Sonni Bak Skammelsen wrote:

> Ikke at jeg skal kunne afvise det 100%.
> Men jeg synes selv den er lidt købt når det eneste der kan få maskine til at
> fejle er brugen af portupgrade.

Logisk fejl. Du har kun oplevet det med portupgrade.

> Man ville jo tro at memtest ville finde fejlen hvis det var et
> hukommelsesproblem.

Ja. Men det er jo ikke sikkert at det er fejl i selve rammen.

> Fsck ville sige noget hvis det var en disk fejl.

Ikke nødvendigvis. Smartmontools kan fortælle om dine diske har det skidt.

> Fejlen ville opstå under andre compileringer hvis det var en processorfejl.

Ja, men det er ikke sikkert det er en processorfejl.

At din maskine fryser betyder at kernen er røget i en situation den ikke kan
vende tilbage fra. Det kan ske pga. en fejl i selve kernen, en fejl i
hardwaren eller en form for kombination deraf.
PC'ers BIOS og firmwaren på indstikskort indeholder som regel fejl. Man kan
ofte køre i lang tid uden at ramme disse fejl.
Det kan godt være at din hw fx. fungerer fint med Windows fordi producenten
af hw har lavet firmware, drivere som undgår problemerne. FreeBSD udviklerne
følger standardene for PCI, ACPI, ATA osv. I visse tilfælde indeholder
FreeBSD drivere problemløsning for buggy hw. Det kræver dog at udviklerne har
adgang til hw'en og at de gider skrive undtagelser ind.
Et godt eksempel på dårlig firmware var da Søren Schmidt skiftede det
gamle ATA lag ud med ATAng. Mange enheder/controllere holdt op med
at virke. Han kom med et par smårettelser til sin kode og derfra har det
været problemundgåelse i driverne for at få hw til at virke.

PC'ere består af NxN muligheder med hardware og derfor ekstremt mange
muligheder for at tingene ikke fungerer 100% med hindanden.
Hvis jeg var dig ville jeg starte med at kigge efter BIOS/firmware
opdateringer til min hw. Hvis problemet stadig er der kan du prøve at se om
du kan komme i debug mode når kernen fryser - det er langt fra sikkert.
Læs i dokumentationen hvordan.

Du kan også prøve at fjerne/udskifte hw og se om det hjælper - min erfaring
siger at man oftest kan løse problemerne på denne måde.

God arbejdslyst
Sven Esbjerg

--
http://xbsd.net/~esbjerg/esbjerg.gpg - openpgp compliant key