Re: At lokke kærsten til at køre BSD [opraab]

From: Gitte Wange (none@gitte--wange.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 12 Apr 2005 - 10:20:34 CEST

Date: Tue, 12 Apr 2005 10:20:34 +0200
From: Gitte Wange <none@gitte--wange.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: At lokke kærsten til at køre BSD [opraab]

Sven Esbjerg wrote:

> Jeg bliver lige nødt til at komme men en kommentar om dette.
> Wine virker ikke stabilt under fbsd-5.x da man ikke har løst de problemer der
> er med at håndterer hukommelse på wine-måde og på bsd-måde (hvor man starter
> og hvilken vej man fylder på). Da der ikke lige er nogen der er kommet med
> overbevisende argumenter og patches til fbsd-committers så sker der ikke så
> meget.
>
> At køre crossover via linux-laget kan måske virke, men vil uværgeligt være
> langsomt da man nu skal igennem to kald-oversættelser (windows -> linux ->
> [...]

Jeg kan godt se hvad du mener. Min pointe var sådan set bare at det er
muligt - det er bestemt ikke optimalt ;-)

> En anden ting der efter min mening kan holde mange brugere væk fra BSD er
> understøttelsen af pluggable hardware og ting som suspend-to-disk/ram. Nu er
> der helt sikkert flere der vil hævde at det ikke virker på *BSD og det heller
> ikke altid fungerer særligt godt på WinXP. Begge dele er rigtigt, men måden
> det virker på i (Free)BSD er ikke særligt brugervenlig. Jeg kender i hvert
> fald ikke mange der selv tilpasser scripts der håndterer når man sætter
> kamera/ipod mv i sin bsd computer.

Er jeg mærkelig når jeg
1) Ikke helt fatter suspend-princippet
2) Aldrig i mit liv har haft brug for det
?

> Jeg ved godt at Ubuntu ikke er særlig meget BSD, men jeg vil godt anbefale
> det til nye brugere hvis det _skal_ være opensource og virke nemt så langt
> hen af vejen som muligt. Det er næsten lige før jeg ville lade en n00b
> installere det selv ved siden af sin windows og det siger jeg sjældent om et
> OS (jeg anbefaler ikke n00b's at installere windows selv).

Hehehe vi må prøve det af på min mor :-)
Hun går klart efter det OS der har flest kabaler ;-)

> Og så vil jeg da gerne anbefale alle, der roder med deres *BSD og
> finder på smarte scripts el. lignende, at reklamere lidt for dem i bsd-dk
> regi. Jeg ved at fbsd-core gerne modtager gode perl/python/etc programmer der
> hjælper brugeren med at bruge fbsd.

Hmmm det eneste jeg har lavet af "smarte scripts" er vist mit
netværksscript. Det synes jeg tilgengæld er meget cool eftersom jeg
v.h.a. det altid kan forbinde mig til nettet på min klaptop efter hvor
jeg nu lige er henne. Måske man skulle smide en gui på det og kaste det
efter et-eller-andet projekt der kan bruge det.

Hilsen Gitte