Rigtig BSD (WAS: Re: At lokke kærsten til at køre BSD [opraab])

From: Ole Guldberg Jensen (none@olegb--opendarwin.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 12 Apr 2005 - 07:49:47 CEST

Date: Tue, 12 Apr 2005 07:49:47 +0200
From: Ole Guldberg Jensen <none@olegb--opendarwin.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Rigtig BSD (WAS: Re: At lokke kærsten til at køre BSD [opraab])

Jeg skelner i understående imellem operativsystemet og den grafiske
overflade. I den forbindelse er Darwin != Mac OS X, da OS X bruger den
grafiske overflade aqua. Det er (hovedsageligt) aqua (og
libraries/frameworks dertil) der er "closed-source". Denne sondering kan
selvfølgelig diskuteres.

Per Engelbrecht wrote:

> I forhold til den oprindelige traad "At lokke kaersten til at koere BSD"
> henholdsvis som "rigtig" BSD, saa faldet OSX ved siden af flere steder.
> Som jeg lige har skrevet til Claus, saa er OSX lige saa proprietaert et
> stykke software som Solaris, Windows, BSDi og andet.

> Det er ikke OSS
> (ville aldrig klarer en BSD-licens kvalificering).

Darwin er opensource, men, rigtigt ikke en BSD-licens. Men, hvis jeg
tager en kopi of en *bsd og lukker den - er den så ikke BSD? Eller er et
BSD operativsystem licenseret GNU GPL en umulighed? Ligger BSD
egenskaben kun i licensen ?

[1] Om licensereing af Darwin, hvor i der står at APSL *er* opensource.

 og det kraever
> "special" hardware at koerer paa, for bare at naevne et par vaesentlige
> punkter.

Darwin kører på både ppc og x86. Er det platformen der giver BSD
egenskaben og igivet fald hvilke platforme skal supportes ?

> Det med hw kunne saa vaere hvad det var, hvis det ikke lige var
> fordi at det absolut skal vaere samme hw som den selvsamme producent
> ogsaa levere. Hvis bare Apple lavede OSX til x86, Alpha og andre
> platforme som de oevrige BSD'er, saa ville De vaere taetter paa maalet
> men nej, det laves KUN til Deres eget (x86) system. Det er paa en raekke
> punkter mere lukket og begraenset end f.eks. Solaris.
> Helt kort;
> - det er ikke OSS eller BSD-licens rigtigt.

Igen, begrebet "forkert" opensource software forvirrer mig.

> - det kan kun koerer paa Deres eget hw.
> - det er oprindeligt baseret paa BSD ja, men hvor meget er der reelt
> tilbage og det der er tilbage, hvor meget af det ligner efterhaanden
> udgangspunktet.
> - derudover giver Apple stadig ikke noget tilbage til det BSD-miljoe det
> kommer fra.

Modifikationer og sourcecode er tilgængeligt [2] at det ikke bruges
"upstream" er ikke Apples skyld. Det til skal siges at Apple ikke er
gode til at tage patches selv.

[3] GCC er et eksemple på at apples "improvements" integreres tilbage i
et project.

[1] http://opendarwin.org/en/faq/ch01.html#license
[2] http://darwinsource.opendarwin.org/
[3] http://gcc.gnu.org/cvs.html