Re: At lokke kærsten til at køre BSD [opraab]

From: Per Engelbrecht (none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 12 Apr 2005 - 03:21:40 CEST

Date: Tue, 12 Apr 2005 03:21:40 +0200
From: Per Engelbrecht <none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: At lokke kærsten til at køre BSD [opraab]

Ole Guldberg Jensen wrote:

> Hvad er en "rigtig" BSD ? Jeg har lidt svært ved at følge dine
> synspunkter, måske kunne du uddybe forskellene på en "rigtig" BSD og en
> "forkert" (som OS X åbenbart er) ?

Hej Ole

I forhold til den oprindelige traad "At lokke kaersten til at koere BSD"
henholdsvis som "rigtig" BSD, saa faldet OSX ved siden af flere steder.
Som jeg lige har skrevet til Claus, saa er OSX lige saa proprietaert et
stykke software som Solaris, Windows, BSDi og andet. Det er ikke OSS
(ville aldrig klarer en BSD-licens kvalificering) og det kraever
"special" hardware at koerer paa, for bare at naevne et par vaesentlige
punkter. Det med hw kunne saa vaere hvad det var, hvis det ikke lige var
fordi at det absolut skal vaere samme hw som den selvsamme producent
ogsaa levere. Hvis bare Apple lavede OSX til x86, Alpha og andre
platforme som de oevrige BSD'er, saa ville De vaere taetter paa maalet
men nej, det laves KUN til Deres eget (x86) system. Det er paa en raekke
punkter mere lukket og begraenset end f.eks. Solaris.
Helt kort;
- det er ikke OSS eller BSD-licens rigtigt.
- det kan kun koerer paa Deres eget hw.
- det er oprindeligt baseret paa BSD ja, men hvor meget er der reelt
tilbage og det der er tilbage, hvor meget af det ligner efterhaanden
udgangspunktet.
- derudover giver Apple stadig ikke noget tilbage til det BSD-miljoe det
kommer fra.

Nu kunne jeg godt liste en raekke punkter der skuffer mig ved OSX, men
det bidrager ikke konstruktivt til debatten. Det ville bare ende en en
flame som jeg overhovedet ikke gider.
Jeg kan da godt forstaa begejstringen over OSX's flotte overflade og den
flotte hardware det er pakket ind i, men det for mig er sekundaert og
jeg er nu engang en af de tosser der bruger en del af min fritid og mine
penge paa at saelge budskabet om open source software og som synes at
BSD er det bedste der er sket efter p-pillen, demokratiet og skotsk
maltwiskey. BSD er langt fra min "eneste hammer i skuffen" men det er
den foerste "hammer" jeg griber efter naar jeg skal arbejde for andre,
for mig selv eller bare hygge mig.

mvh
/per
per@xterm.dk

"We're sysadmins. To us, data is protocol-overhead"
--unknown