Re: At lokke kærsten til at køre BSD [opraab]

From: Gregers Petersen (none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 11 Apr 2005 - 11:00:33 CEST

Date: Mon, 11 Apr 2005 11:00:33 +0200
From: Gregers Petersen <none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: At lokke kærsten til at køre BSD [opraab]

Allan Wermuth wrote:

> Til den almindelige bruger, mener jeg at eneste fornuftige alternativ
> er Mac OS X, hvor man får alt det "fede" fra Unix verdenen, samt
> en rigtig god brugervenlig Desktop, hvor det ikke er absolut nød-
> vendigt at kende Unix kommandoer.

Pt. står jeg ikke tilbage for at anbefale brugere der 'bare skal have
noget til at køre, så de kan surfe lidt, måske lave lidt netbank og
skrive et par email' at kaste sig over fx. Ubuntu Linux (Debian baseret)
- på nyere hardware (det er lidt mere omfattende at få en seriel-mus til
at køre) fungerer default-install uden problemer og 'apt' får en
udemærket gui vha. 'Synaptic' (så sys-opdatering + ekstra installation
kræver ikke så meget). Setup af både ethernet + wireless er simpelt
(selv 'ath-driveren' er med som standard).
Kan man ikke lide Gnome som desktop, findes der et anternativ i Kubuntu
Linux der har KDE som standard - men alt kan efter-installeres + der
findes en udemærket (uofficiel) guide på www.ubuntuguide.org som har en
masse ekstra tricks til den interesserede der har brug for lidt ekstra
hjælp ...

Samtidig behøver den enkelte så sikkert heller ikke at købe ny
Mac-hardware + en office-pakke, der enten vil være MS eller Apple's egen
der ikke har DK understøttelse (eller at rode med at få installeret
OpenOffice, som ikke altid er en lige brugervenlig proces der kan kræve
lidt mere end bare at kunne lave en reboot) ... det sidste punkt gør
faktisk reelt set nok at OS X ikke altid er det eneste oplagte
alternativ ...

Her er jeg lidt pragmatisk (+ taler ud fra at jeg har 2 x OS X, 1 x
FreeBSD 5.3 & 1 x Ubuntu 4.10 kørende på min lokale hardware-samling).

gregers/