Re: At lokke kærsten til at køre BSD [opraab]

From: Per Engelbrecht (none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 10 Apr 2005 - 22:47:49 CEST

Date: Sun, 10 Apr 2005 22:47:49 +0200
From: Per Engelbrecht <none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: At lokke kærsten til at køre BSD [opraab]

Denne lille problemstilling er faktisk uhyre vigtig, da der ingen
forskel er paa Hr. og Fr. Hakkeboef (slutbrugerne i vores respektive
virksomheder) og saa vores kaere derhjemme, naar vi taler om at goere
udbredelsen af BSD stoerre.
"Diciplinen at goere *BSD spiselig for alt og alle" kunne man ogsaa
kalde det. Kan man saelge ideen hjemme, kan man ogsaa saelge den andre
steder.

Den kamp ER igang hjemme hos os med vores store soen (8 aar / 2.klasse)
Kan man ikke spille de spil kammaraterne kan, ja saa er man ude (frygten
for social forkastelse maa ikke undervurderes) .. men her er det i
forhold til spil og til boern jeg taler om :)

Modgift:
Jeg er begyndt at lade ham selv opdatere OS (w2k) og installere div.
spil selv (tager flere timer) hver gang hans wintendo box har braekket
sig .. og det er han allerede nu ved at vaere traet af. Hvis han som
8-aarig allerede godt kan se det (den mindste paa 2 aar kan sige 'UNIX'
uden problemer) saa ser jeg stadig lyst paa fremtiden for mine boern og
BSD :)

Saa mangler jeg bare alle kammaraterne, men jeg har en plan og den er
igang. Lyder umiddelbart plat, men det drejer sig om at goere UNIX
'trendy' og 'cool'. Helt kort saa drejer det sig om at give Dem en
succes-oplevelse og fortaelle dem at DE nu lige har koert paa UNIX (De
ved inden da godt at det kun er de "sejeste" der kan koere UNIX .. :)
Saa browser De lidt rundt, sender en mail og spiller et par spil. De
hygger sig sammen og er stille og roligt begyndt at pippe om at DE kan
koere paa UNIX ...

Min hustru er tilgengaled ligeglad (typisk oestrogen pragmatiker) .. der
skal bare "vaere hul igennem". For hende som voksen er det
brugervenlighed der er i hoejsaedet. Hun bekymre sig ikke om vira,
worms, backdoors o.a. hun vil bare kunne se sin mail, printe og gaa paa
nettet lejlighedsvis. Hun har faaet en OpenBSD/KDE box og er glad.
Salgsargumentet var "dine mails forsvinder ikke mere og din box faar
ikke virus". Det var det.

P.S. uanset om vi taler boern eller voksne, saa lav aldrig en demo paa
en bukket gammel havelaage. Lav en demo paa det bedste hw du har.
Billeder, mail og print skal bare sproejte ud af kassen eller op paa
skaermen og programmerne skal bare *swiiinng* poppe op.
Argumentet som "naahr det, jamen det har jeg ikke lige sat op endnu"
duer bare IKKE. BSD'erne giver os de bedste vaerktoejer i verdenen, saa
sku' fanden da staa i at vi som repraesentanter for disse fejler pga.
dovenskab eller whatever.
Saa til alle jer rare mennesker derude ... FREMAAAADD!
Tag fat i venner, bekendte og familie naar lejligheden byder sig og vis
dem vejen. Naar/hvis I faar installeret *BSD, saa vaer ogsaa klar til at
hjaelpe dem hurtigt, hvis de loeber ind i problemer.
"Uha, det lyder som liiige lovligt meget arbejde" .. jamen hvis du ikke
lige er committer paa en af vores BSD'er, saa er det da et absolut
minimum af indsats som du kan yde for BSD'ernes fremtid.

P.P.S hvornaar har du forioevrigt sidst sendt 1-200 kroner afsted til
dit favorit BSD projekt ? .. :)
Forslag: lav evt. en aftale med din bank og lad Dem overfoere 100,-/mdr.
(det maerker man helt aerligt ikke, men det 1.200 godt givet pr. aar)
Dette gaelder IKKE studerende, de har for lidt i forvejn.

Bare et par tanker og nogle forslag her fra Taastrup.

/per
per@xterm.dk

"We're sysadmins. To us, data is protocol-overhead"
--unknown