Re: Prioritering af "dårlig" trafik. (konvergerende til "shaping af asynkron trafik")

From: doozer@freakout.dk
Date: Wed 27 Oct 2004 - 22:28:14 CEST

Date: Wed, 27 Oct 2004 22:28:14 +0200 (CEST)
Subject: Re: Prioritering af "dårlig" trafik.  (konvergerende til "shaping af asynkron trafik")
From: doozer@freakout.dk
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> Quoting jlouis@mongers.org:
> HFSC lader dig definere service-curves for dine data. Det goer at du
> i princippet kan penalize store http-transfers medens du lader de smaa
> hurtige transaktioner komme hurtigt igennem. Men - det er nok mest
> effektivt for udadgaaende trafik anyway...

Nu har jeg leget lidt med de forskellige kø-typer, og
konfigurationer. Jeg er landet på et simpelt HFSC kø system
med tre køer (fast, slow, other). Jeg shaper nu kun udadgående
trafik. Fast får 80%, slow har en upperlimit på 10% og other
får resten. Dette fungerer faktisk helt fint, og det er også
et meget mere overskueligt kø-setup.

Mit netværk er lille og overskueligt (2 x 24 lejligheder), så
jeg bliver ikke administrativt overbebyrdet når "skurkene"
får vandet til at løbe ud af de forkerte huller...

Tak for hjælpen alle!
Jeg fremsender gerne min pf.conf, skulle nogen være interesserede.

Jeg har haft snuden lidt i dokumentationen og er blevet
nysgerrig deraf: Giver det overhovedet nogen som helst mening
at shape indgående pakker? Når de ankommer til mit interface
er båndbredden jo alligevel forbrugt.

Hvordan shaper i asynkrone linier (den typiske ADSL linie)?

De bedste hilsner,

Anders