Re: Prioritering af "drlig" traffik.

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 23 Oct 2004 - 22:02:39 CEST

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sat, 23 Oct 2004 22:02:39 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Prioritering af "drlig" traffik.

Quoting doozer@freakout.dk (doozer@freakout.dk):
> Hej venner,
>
> I mit ejerforeningsnet, begynder de første firewall udfordringer
> at melde sig. Efterhånden som flere kommer på oplever jeg en
> masse samtidige connections til port 4661, 4662, osv.
> Jeg har nu lært at det er noget der hedder eMule, som er et
> dødsmart program til distribueret download. (Ok, jeg har
> naturligvis hørt om alle disse P2P programmer, men det er
> faktisk første gang jeg rigtigt er eksponeret for dem).

Ud over hvad andre har sagt (og at det helt sikkert er det, der
virker), saa burde du nok tage et kig paa HFSC-scheduleren. Den
er lidt mere smart end CBQ i ALTQ frameworket.

HFSC lader dig definere service-curves for dine data. Det goer at du
i princippet kan penalize store http-transfers medens du lader de smaa
hurtige transaktioner komme hurtigt igennem. Men - det er nok mest
effektivt for udadgaaende trafik anyway...

--
j.