Re: Prioritering af "drlig" traffik.

From: Nicolai Petri (none@nicolai--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 23 Oct 2004 - 22:09:18 CEST

Date: Sat, 23 Oct 2004 22:09:18 +0200
From: Nicolai Petri <none@nicolai--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Prioritering af "drlig" traffik.

On Sat, Oct 23, 2004 at 01:36:07PM +0200, doozer@freakout.dk wrote:
> Hej venner,
Hejsa

> I mit ejerforeningsnet, begynder de første firewall udfordringer
> at melde sig. Efterhånden som flere kommer på oplever jeg en
> masse samtidige connections til port 4661, 4662, osv.
> Jeg har nu lært at det er noget der hedder eMule, som er et
> dødsmart program til distribueret download. (Ok, jeg har
> naturligvis hørt om alle disse P2P programmer, men det er
> faktisk første gang jeg rigtigt er eksponeret for dem).
The joy of P2P :)

> Blot for et syns skyld har jeg påklistret min kø-definition.
> Jeg har en fast til inbound og en slow til outbound (jeg har 2 4096/768
> linier).
Hvad har du sat af bandwidth på dine queues ? Hvis du har sat den præcist til 4096/768 så ville jeg sænke dem med mellem 3-7 % cirka for at tage hæjde for real-life traffik - ikke alle pakker er 1500 bytes og dette giver typisk spild på dine linier (også andre ting spiller ind). Du kan evt. bruge ipfm/trafshow eller lignende for at checke hvordan linien udnyttes iforhold til dine angivne queue settings.

> Mvh, Anders

Mvh.
Nicolai Petri