Re: Prioritering af "drlig" trafik. (konvergerende til "shaping af asynkron trafik")

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 27 Oct 2004 - 22:42:41 CEST

Date: Wed, 27 Oct 2004 22:42:41 +0200
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Prioritering af "drlig" trafik.  (konvergerende til "shaping af asynkron trafik")

Quoting doozer@freakout.dk (doozer@freakout.dk):
> Jeg fremsender gerne min pf.conf, skulle nogen være interesserede.

Jeg vil egentlig gerne have en kopi, evt. off-list. Jeg har ikke faaet
sat mig ind i de forskellige koetyper, saa et eksempel vil vaere yderst
behjaelpeligt.

> Jeg har haft snuden lidt i dokumentationen og er blevet
> nysgerrig deraf: Giver det overhovedet nogen som helst mening
> at shape indgående pakker? Når de ankommer til mit interface
> er båndbredden jo alligevel forbrugt.

luggage$ man -k altq
ALTQ (9) - kernel interfaces for manipulating output queues on network
interfaces

Med andre ord virker altq kun paa udgaaende trafik. Du kan dog shape
indkommende ved at saette en begraensning paa trafikken, naar den sendes
_ud_ paa dit interne netvaerk. Det burde holde ACKs tilbage og dermed
faa senderen til at holde igen med at sende, da sendevinduet vil blive
forsinket.

> Hvordan shaper i asynkrone linier (den typiske ADSL linie)?

Jeg har sat ackpri op, som Daniel Hartmeier snakkede om til LF2003:

        http://www.benzedrine.cx/ackpri.html

Jeg er ikke helt tilfreds, for jeg ville gerne have e.g. ssh
prioriteret noget hoejere end e.g. http, men jeg har ikke gidet bruge
en masse tid paa dette, da jeg kun sjaeldent bliver generet af
downloads.

--
Five exclamation marks, the sure sign of an insane mind.
-- (Terry Pratchett, Reaper Man)