Installering/opgradering af pakker/ports

From: Benny Simonsen (none@bsd-dk--slbs.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 06 Oct 2004 - 08:59:48 CEST

Subject: Installering/opgradering af pakker/ports
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Benny Simonsen <none@bsd-dk--slbs.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: 06 Oct 2004 08:59:48 +0200

Hej

I detfølgende pruger jeg ordet pakke både om de pakker der kan
installers vha. pkg_add, samt ports.

Jeg vil gerne have installeret diverse pakker på en maskine, hvor jeg
har en liste over pakke jeg vil have installeret.

Jeg vil helst gøre det således at jeg kun giver en liste med alle de
programmer der skal installeres. Dette har jeg faktisk gjort på denne
måde:

# SCRIPT start
#!/bin/sh

pkg_info a2ps-a4* 2>/dev/null >/dev/null || pkg_add -r a2ps-a4 # a2ps-a4-4.13_1 Formats an ascii file for printing on a postscript printer
pkg_info apache2* 2>/dev/null >/dev/null || pkg_add -r apache2 # apache-2.0.46 Version 2 of the extremely popular Apache http server
pkg_info apsfilter* 2>/dev/null >/dev/null || pkg_add -r apsfilter # apsfilter-7.2.5_2 Magic print filter with file type recognition, print previe

# SCRIPT end

Scriptet checker om pakken er installeret (dårlig check), og hvis ikke
kører pkg_add. Dette er egentlig fint nok, meen der kommer så nogle
ting:

- Ikke alle pakker findes som "pakke-filer", så de skal så installeres
  som ports

- andre har nogle afhængigheder, f. eksl. apsfilter er afhængig af
  a2ps-letter, hvor jeg gerne vil bruge a2ps-a4

- Jeg vil bruge apache2 - Det gir da vist også lidt sjov, idet det jo
  er apache13 der er dependency på de fleste steder.
  Her skal jeg vel bruge WITH_APACHE2=yes (men virker vel kun sammen
  med ports?)

Opgradering kan vel foregå med "portupgrade -aRP"

Jeg vil gerne vide hvad den mest farbare vej er mht.
- pakker og ports i en blanding, eller kun ports
- Er der scripts til at installere en liste af pakker

Eksempler modtages med kyshånd - Jeg er også lidt forvirret på dette
område.

Har set på Handbook afsnit 4.5, /usr/ports/UPDATING, uden at få svar
på mine spørgsmål:(.

--
Benny Simonsen