Re: Installering/opgradering af pakker/portsy

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 06 Oct 2004 - 09:20:24 CEST

Date: Wed, 6 Oct 2004 09:20:24 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Installering/opgradering af pakker/portsy

On Wed, Oct 06, 2004 at 08:59:48AM +0200, Benny Simonsen wrote:
> Jeg vil gerne have installeret diverse pakker på en maskine, hvor jeg
> har en liste over pakke jeg vil have installeret.
>
> - Ikke alle pakker findes som "pakke-filer", så de skal så installeres
> som ports
>
> - andre har nogle afhængigheder, f. eksl. apsfilter er afhængig af
> a2ps-letter, hvor jeg gerne vil bruge a2ps-a4
>
> - Jeg vil bruge apache2 - Det gir da vist også lidt sjov, idet det jo
> er apache13 der er dependency på de fleste steder.
> Her skal jeg vel bruge WITH_APACHE2=yes (men virker vel kun sammen
> med ports?)

> [...]

Din vej frem er egne pakker eller bare ports. Lige så snart du begynder at
rode med egne konfigurationer af pakker - dvs. a2ps-a4 eller gnome med fam
eller kun apache2 eller X.org på fbsd-4.x så er vejen frem at holde sig til
sit eget portstræ med dertilhørende options.
Ud fra dette portstræ kan du så bygge pakker som du kan distribuere til de
maskiner du vil installere på.
Prøv at kigge på nogen af meta-portsne som fx. xorg, gnome2, workstation. De
vil give dig et indblik i hvad man kan med ports.
Læs porters handbook - den hjælper!

Mvh
Sven Esbjerg