Re: (suspendere) baggrunds-fsck på FreeBSD 5.x

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 17 Nov 2004 - 12:05:48 CET

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Wed, 17 Nov 2004 12:05:48 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: (suspendere) baggrunds-fsck på FreeBSD 5.x

Quoting Claus Guttesen (cguttesen@yahoo.dk):

> Kan man på nogen måde - for en kort periode og en
> skånsom måde - suspendere bagrunds-tjekken, så den kan
> gøre dette om natten?

Saa vidt jeg kan se, laver man bare et snapshot, og saa checker man
det naar man har tid. Jeg vil tro at et passende par scripts i /etc/rc.d/
og lidt pillere fixer det. Jeg tror dog paa sigt at man hellere vil have
de 10 minutter du naevner bragt ned til et par sekunder.

Paa NetBSD og OpenBSD, hvor man ikke har snapshotting, har jeg med stor
success ignoreret de par bytes, der ikke kommer paa free-listen og saa
bare mountet disken anyway. Naar man saa har et planlagt servicevindue
lidt senere, saa checker man diskene. Maaske over 2 omgange, hvis de er
forbandet store.

Det problem man har med background_fsck i forhold til journaling her er,
at medens checket staar paa, saa har man principielt en langsommere disk.
Men lur mig om ikke der er taenkt paa det i FreeBSD. Betragtningen er
jo naermest triviel. Finalisationen du snakker om er dog vaesentligt
vaerre og skal nok loeses.

--
jlouis