Re: (suspendere) baggrunds-fsck på FreeBSD 5.x

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 17 Nov 2004 - 12:36:24 CET

Date: Wed, 17 Nov 2004 12:36:24 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: (suspendere) baggrunds-fsck på FreeBSD 5.x
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> Saa vidt jeg kan se, laver man bare et snapshot, og
> saa checker man
> det naar man har tid. Jeg vil tro at et passende par
> scripts i /etc/rc.d/

Jeg har læst nogle indlæg på freebsd-current hvor en
person afprøvede snapshot-funktionen og serveren gik
dørken. Så jeg tror jeg skal prøve snapshot på min
egen maskine først ;-)

> og lidt pillere fixer det. Jeg tror dog paa sigt at
> man hellere vil have
> de 10 minutter du naevner bragt ned til et par
> sekunder.

Mit "problem" er at den omtale server har en current
fra februar 2004, og at der er mange steder hvor
kernen er optimeret på 5.3. Jeg har en tilsvarende
server med 5.3 beta 3, som kom på benene hurtigere.
Jeg tror (håber) at dette sympton jeg oplever er
minimeret væsentligt på 5.3 stable, men venter med at
opgradére til marts næste år, da serveren har kørt
knaldgodt (så længe der er strøm), og at vi har mange
bestillinger op til jul.

> Det problem man har med background_fsck i forhold
> til journaling her er,
> at medens checket staar paa, saa har man principielt
> en langsommere disk.

Ja, det er nok en korrekt antagelse. Nu har vi
"heldigvis" en 10 Mbit-forbindelse, så en lidt
langsommere disk mærker de ikke rigtig.

Claus