(suspendere) baggrunds-fsck på FreeBSD 5.x

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 17 Nov 2004 - 10:57:18 CET

Date: Wed, 17 Nov 2004 10:57:18 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: (suspendere) baggrunds-fsck på FreeBSD 5.x
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Vi var udsat for en strømafbrydelse som varede i ca.
1,5 time (pga. store mængder sne her i Vestnorge).
UPS'en stod af tilsidst, og jeg var ikke lige i
nærheden så jeg kunne tage NFS-serveren ned (og inden
folk kommer for godt igang med ups og automatisk
shutdown, så er seriel-porten brugt som konsol-port,
fordi serveren ikke kan boote med ps2-tastatur og
isp-driver (er løst i 5.3). ;-)).

Men, men, det var jo ikke spørgsmålet. Når en
5.x-server ikke tages kontrolleret ned, så vil den
baggrunds-tjekke partitionerne når den kommer op igen.
Problemet er her at når den er næsten færdig med at
tjekke disken, markerer den partitionen som værende
"ren", før den går over til næste.

Mens den skifter partition, er nfs-drevene ikke
tilgængelige, og vores webservere står og hænger (og
lastbalancerings-serveren tager over). Dette var i
næsten 10 min. for en 400 GB partition, og vi er
derfor "nede" i samme periode.

Kan man på nogen måde - for en kort periode og en
skånsom måde - suspendere bagrunds-tjekken, så den kan
gøre dette om natten?

Claus