Re: ACPI under FreeBSD 5.3 STABLE

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 17 Nov 2004 - 08:56:30 CET

Date: Wed, 17 Nov 2004 08:56:30 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: ACPI under FreeBSD 5.3 STABLE

Først af alt må jeg bede dig om at læse
http://www.bsd-dk.dk/mailing-list.dk.html
Hvor der bl.a. står at du skal sætte din MUA (Mail User Agent = e-postklient)
til at folde linier ved max. 80 tegn (bør nærmere være 72 - 76 tegn).

On Wed, Nov 17, 2004 at 08:18:00AM +0100, Allan Wermuth wrote:
> Jeg har tidligere sendt til listen vedr. mit problem med ACPI på FreeBSD
> 5.3 STABLE, som kører på en IBM ThinkPad X40. Mit problem er, at maskinen
> fryser fuldstændig, hvis jeg gør nogen af følgende ting:
>
> - Bruger den blå Fn-tast
> - Vil skrue op eller ned for lyden, via de små taster beregnet hertil.
> - Fjerner eller isætter stikket til strømforsyningen.
>
> Rådet dengang var at læse FreeBSD Handbook
>
> http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/acpi-overview.html
> http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/acpi-debug.html

Har du læst sektion 11.16.1 helt igennem?
Du er helt sikker på at du har gjort alt hvad der står?

> Jeg har ikke den store erfaring i debugging af sådan noget, så istedet har
> jeg udført et MEGET grimt forsøg. Jeg bootede maskinen op på en KNOPPIX
> 3.6 CD, og kunne så konstatere at mine problemer ikke eksisterer
> under dette system.

Det har jo ikke meget med FreeBSD at gøre. Ja det kan være at der er en fejl
i FreeBSD's ACPI, men det kan ligeså godt være at der er en finurlighed i IBM
bios'en som bliver omgået i Linux.

> Åbenbart er FreeBSD 5.3 STABLE ikke særlig stabil, når det gælder ACPI
> ......, og åbenbart så er det ikke helt nok bare at disable ACPI, for så
> virker min ThinkPad X40 slet ikke. Jeg er bekendt med, at en hel del af jer
> også bruger diverse udgaver af IBM ThinkPad, så det undrer mig hvis jeg er
> den eneste som har problemet ...?

Det virker på mig som om du ikke har gjort alt hvad der stod i acpi-debugging
guiden. Er du 100% sikker på at X40'en har den seneste BIOS og firmware på
enhederne?
ACPI er et kapitel for sig selv i PC'ens historie. Det er ikke den nemmeste
område at sætte sig ind i og derfor er der ikke mange der kan hjælpe. Brug
FreeBSD's officielle e-postliste til at fejlmelde og få hjælp, men husk at
følge deres vejledning til punkt og prikke for ellers får du ingen hjælp.
Jeg tror ikke der er nogen på BSD-Dk der kan hjælpe meget videre end:
diable acpi og/eller opgrader din BIOS.

> Har i løst problemet, og i så tilfælde, hvordan? Eller er i allesammen
> skiftet til et operativsystem, hvor problemet ikke eksisterer, så som en
> Linux version hvor ACPI virker, eller f.eks. OpenBSD som slet ikke
> installerer/bruger ACPI ;-)

Hvis din laptop _skal_ virke nu og her så synes jeg du skal prøve med noget
andet end FreeBSD 5.3. Der findes jo FreeBSD 4.10, OpenBSD 3.6 og NetBSD 1.6
for slet ikke at tale om et hav af forskellige muligheder med Linux.
Hvis du meget gerne vil køre FreeBSD 5.3 kan du jo dualboote din maskine og
dermed bevare muligheden for at fejlrapportere og prøve evt. patches fra
udviklerne.

Mvh
Sven Esbjerg