Re: Embedded BSD

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 29 Feb 2004 - 19:54:52 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Embedded BSD
From: "Poul-Henning Kamp" <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sun, 29 Feb 2004 19:54:52 +0100

In message <none@4042326D.9050500--mwi.dk.lh.bsd-dk.dk>, Morten Winther writes:

>Et compactflash kort har måske omkring 300K writes på hver sektor inden
>det dør. Hvordan tager folk højde for det? Mounter /var i ram ?

CF kort bruger en algoritme der normalt kaldes "wear-leveling" der
mapper logiske sektorer til fysiske sektorer på en måde som hjælper
lidt på det tal ved at fordele skrivningerne jævnt over alle de
fysiske sektorer.

Det er dog stadig en god ide at køre med sit CF kort mounted
read-only, om ikke andet for at slippe for at køre fsck når den
kommer op.

Du har 128MB ram at lege med på din 4801 og det kan du jo vælge at
bruge noget af til en eller flere ramdiske. Jeg laver normalt en
enkelt ramdisk på omkring 20MB der indeholder /tmp /var osv.

>Med hensyn til at lave et freebsd image med et lille footprint - nogen
>der har links til how-to's?

Jeg har noget jeg tentativt kalder "nanobsd" i støbeskeen, der ligger
et snapshot her:
        http://phk.freebsd.dk/patch/nanobsd.tar
men der er ikke nogen synderlig dokumentation til det og præcist
hvor hurtigt det vil udvikle sig må guderne vide...

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956