Re: UPS nødstrøm

From: Tonni Aagesen (none@tonni--cazoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 25 Apr 2004 - 17:48:40 CEST

Date: Sun, 25 Apr 2004 17:48:40 +0200
From: Tonni Aagesen <none@tonni--cazoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: UPS nødstrøm

Henrik Bøgh wrote:

> Hvis det var en transient (overspænding) fra el-nettet der slog din PSU ihjel
> vil en UPS sjældent hjælpe.

Jeg er ikke sikker på, hvad der slog PSU'en ihjel.

Der var sprunget en sikring på et andet net, end hvor min server er
tilsluttet. Desværre for mig, er der flere der har adgang til
sikringer/relæ (Det kan jeg ikke gøre noget ved), og da serverene gik ud
ved 03:30 tiden, gætter jeg på at der har været tændt og slukket nogle
gange for min del af nettet.

> Der er desværre mange der tror at en UPS beskytter mod disse og jeg har ved
> flere tilfælde oplevet at UPS'en bare slipper transienten igennem (i bedste
> tilfælde beskåret men langt fra fjernet eller harmløs).
> Selv om der står at UPS'en yder transientbeskyttelse skal man være opmærksom
> på reaktionstiden. Jeg har set en UPS hvor reaktionstiden var 100us men mange
> transienter i f.eks. KBH-området er på 10-100 us og så er man lige vidt.
> Beskyttelse mod den slags transienter kræver oftest særskildt og dyrere
> udstyr.

Som man nok fornemmer, er jeg ret grøn ud i dette emne :)

Hvordan kunne et setup se ud mht. beskyttelse mod strømafbrydele og
fulde mennesker, der leger med sikringer/relæ?

--
Mvh
Tonni Aagesen