Re: UPS nødstrøm

From: Henrik Bøgh (none@henrik.list--boegh.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 25 Apr 2004 - 17:35:22 CEST

From: Henrik Bøgh <none@henrik.list--boegh.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: UPS nødstrøm
Date: Sun, 25 Apr 2004 17:35:22 +0200

On Sunday 25 April 2004 15:22 Tonni Aagesen wrote to bsd-dk@bsd-dk.dk:
>Hejsa,
>
>Efter en strømafbrydelse i nat, døde PSU'en i min server, og da det er
>jo søndag idag, er det lidt svært at købe ny PSU.
>
>For at undgå at det sker igen, overvejer jeg at anskaffe mig en UPS. Jeg
>har ikke større krav til UPS'en, end at den kan holde liv i 2 servere
>længe nok til, at de kan sende en mail/sms og lukke sig selv ned på den
>pæne måde. Prisen spiller også en rolle.

Hvis det var en transient (overspænding) fra el-nettet der slog din PSU ihjel
vil en UPS sjældent hjælpe.
Der er desværre mange der tror at en UPS beskytter mod disse og jeg har ved
flere tilfælde oplevet at UPS'en bare slipper transienten igennem (i bedste
tilfælde beskåret men langt fra fjernet eller harmløs).
Selv om der står at UPS'en yder transientbeskyttelse skal man være opmærksom
på reaktionstiden. Jeg har set en UPS hvor reaktionstiden var 100us men mange
transienter i f.eks. KBH-området er på 10-100 us og så er man lige vidt.
Beskyttelse mod den slags transienter kræver oftest særskildt og dyrere
udstyr.

[...]

--
Venlig hilsen / Kind regards