Re: Opsætning af DNS server

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 20 Apr 2004 - 15:28:55 CEST

Date: Tue, 20 Apr 2004 15:28:55 +0200
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Opsætning af DNS server

Quoting Henrik Boegh (henrik.list@boegh.net):
> Nu ved jeg ikke hvor meget DNS-serveren skal kunne men pdnsd (
> http://www.phys.uu.nl/~rombouts/pdnsd.html ) er en simpel lille
> DNS-server der har nogle proxyfunktioner. Den eneste zonefil der er er
> /etc/hosts som den selv bygger relevante PTR og A-records ud fra.
> Jeg tror ikke der findes nogle DNS-servere der er ret meget simplere :)

Jeg koerte med pdnsd en overgang, og jeg var yderst lidt imponeret. Ja,
den er let at komme i gang med, herregud, og den virker da ogsaa
nogenlunde, men jeg har virkelig kun lidt tillid til den:

        1. Den crashede konsekvent efter et stykke tid (og det der med
        lige at smide en kommentar i logfilen var ikke noget, den
        brugte).
        2. Den var meget ringe dokumenteret. At faa den konfigureret
        _som jeg ville have det_ brugte jeg lang tid paa at ikke faa
        gjort, for nogle gange ville den ganske enkelt ikke starte
        (igen, det der med logfil var vist mest ``so ein ding..'').

Jeg har det med pdnsd, som jeg har det med stort set alt andet
fire-and-forget software, daarligt. Saerligt fordi argumentet med, at
``det er jo let at komme i gang'' ofte betyder, at det generelt er
usselt dokumenteret.

Det skal dog lige siges, at det er en version fra omtrent et aar siden,
jeg har mine erfaringer fra. Jeg husker ikke det konkrete
versionsnummer, men jeg vil blive overrasket, hvis tingene er ret meget
anderledes nu.

Mvh. Michael.

--
<zenlunatic> debian unstable is so broken
<teratorn> zenlunatic: are you trying to be funny?