ufs filsystem og reserveret plads

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 09 Sep 2003 - 22:51:42 CEST

Date: Tue, 9 Sep 2003 22:51:42 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: ufs filsystem og reserveret plads
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Jeg har netop installeret FreeBSD 4.9 prerelease
(efter cvsup) på en lidt ældre Compaq ML530 og et
RAID-sæt med tilsammen 881 GB diske. Når jeg
formaterer disken, vil den som standard reservere 8 %
af diskens kapacitet til egne formål, for bl.a. at
mindske fragmentering og for at gøre skrivning og
læsning hurtigere.

Når jeg vil sætte det ned fra 8 til f.eks. 4 % med
tunefs, siger den at den går fra at prioritere
hastighed til at prioritere plads, hvilket kan gøre
netop skrivning/læsning langsommere.

Det er jo naturligt at der skal være en grænse hvor
kernen går fra den ene form for håndtering til den
anden. Og det var sikkert meget anvendeligt når man
havde diske på 20 GB og mindre. Men her på det sidste
har man jo set diske på op til 300 GB, og i mit
tilfælde et RAID-sæt på 880 GB, hvor af den har sat
ca. 80 GB tilside til eget brug.

Er det fordi at det er så integreret en del af kernen,
at den "blot" ser på procent-delen når den afgører
hvordan den skal forholde sig overfor disken(e), eller
har den vitterligt behov for at disponere over mindst
8 % af den samlede disk-kapacitet?

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan