Re: ufs filsystem og reserveret plads

From: Simon L. Nielsen (none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 10 Sep 2003 - 15:12:28 CEST

Date: Wed, 10 Sep 2003 15:12:28 +0200
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: ufs filsystem og reserveret plads

On 2003.09.09 22:51:42 +0200, Claus Guttesen wrote:

> Er det fordi at det er så integreret en del af kernen,
> at den "blot" ser på procent-delen når den afgører
> hvordan den skal forholde sig overfor disken(e), eller
> har den vitterligt behov for at disponere over mindst
> 8 % af den samlede disk-kapacitet?

Som jeg har forstået det er det stadig tilrådeligt med 8% eller
deromkring på store filsystemmer, for at undgå fragmentation, men jeg
kan ikke huske alle argumenterne. Prøv at søge i arkiverne for FreeBSD
listerne.

Dog kan der være nogen gange hvor det ikke er så vigtigt, f.eks. har jeg
en disk der indeholder store filer der ikke bliver ændret særligt ofte.
Performance er heller ikke voldsomt vigtigt på den disk. Der kører jeg
med 0% reserveret og har ikke haft problemmer med fragmentation -
faktisk lavede jeg lige en fsck og der er 0.0% fragmentation.

--
Simon L. Nielsen
FreeBSD Documentation Team