Re: lagring og FreeBSD

From: Phil Regnauld (none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 23 Oct 2003 - 09:01:13 CEST

Date: Thu, 23 Oct 2003 09:01:13 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: lagring og FreeBSD

Claus Guttesen

> Jeg er "faldet" lidt for ATAbæstet, og vil gerne købe
> en sådan. Men NAS-boksen som leveres af Nexsan koster
> en bondegård. Jeg ser udfra spec'en at man kan koble
> SCSI- eller fiber channel kort på boksen.

        Vi har en ATAboy2 kørende hos en kunde. Fungerer
        fint med Novell, NT og FreeBSD.

> Er der nogle anbefalinger til begge typer kort? Jeg
> vil umiddelbart benytte Adaptec hvis jeg vælge SCSI,
> men kan ikke umiddelbart finde fiber channel kort som
> er understøttet af FreeBSD 5.1, andet end 'LSI Logic
> Fusion/MP architecture Fiber Channel controllers (mpt
> driver)'.

        man isp
        Så vidt jeg ved, er der nogen har som bruger dem i prod
        og har erfaring med dem.

> Fiber channel giver vel bedst ydelse, men er det
> pengene værd?

        Hvis du skal lave en failover / redundant setup, efter
        min mening ja. Og hvis du kan få fat i nogle billige
        kort (FC grej koster...). Ellers vente til iSCSI...