Re: lagring og FreeBSD

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 23 Oct 2003 - 00:33:24 CEST

Date: Thu, 23 Oct 2003 00:33:24 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: lagring og FreeBSD
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

> De laver også nogle lidt større og endnu
> sødere tingester med 42 ATA-diske i et 4U
> kabinet...

Jeg er "faldet" lidt for ATAbæstet, og vil gerne købe
en sådan. Men NAS-boksen som leveres af Nexsan koster
en bondegård. Jeg ser udfra spec'en at man kan koble
SCSI- eller fiber channel kort på boksen.

Er der nogle anbefalinger til begge typer kort? Jeg
vil umiddelbart benytte Adaptec hvis jeg vælge SCSI,
men kan ikke umiddelbart finde fiber channel kort som
er understøttet af FreeBSD 5.1, andet end 'LSI Logic
Fusion/MP architecture Fiber Channel controllers (mpt
driver)'.

Jeg søgte efter om der var en max. størrelse som UFS2
kunne overse, og så at den understøtter/adressérer 64
bit, og at en max. grænse på 2 TB derfor ikke gælder,
er dette en korrekt formodning?

Fiber channel giver vel bedst ydelse, men er det
pengene værd?

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan