Re: lagring og FreeBSD

From: Jesper Monsted (none@jesper--monsted.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 23 Oct 2003 - 00:41:21 CEST

Date: Thu, 23 Oct 2003 00:41:21 +0200
From: Jesper Monsted <none@jesper--monsted.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: lagring og FreeBSD

On Thu, Oct 23, 2003 at 12:33:24AM +0200, Claus Guttesen wrote:
>Er der nogle anbefalinger til begge typer kort? Jeg
>vil umiddelbart benytte Adaptec hvis jeg vælge SCSI,
>men kan ikke umiddelbart finde fiber channel kort som
>er understøttet af FreeBSD 5.1, andet end 'LSI Logic
>Fusion/MP architecture Fiber Channel controllers (mpt
>driver)'.

Jeg har desværre ikke haft en chance for at lege med FC på FreeBSD
endnu, men hvis de er understøttet laver Emulex nogle af de hurtigste og
bedste kort i form af LP8000 og LP9000 serierne.

>Fiber channel giver vel bedst ydelse, men er det
>pengene værd?

Ja, IMHO. FC er mere robust og har langt større fremtidsmuligheder i
forhold til SCSI-opkoblet storage. Hvis du kan finde den smule ekstra
penge der skal til for at lave det som point-to-point FC i stedet for
SCSI, så gør det endelig. Du vil takke dig selv for det senere :)

/Jesper