Re: Tilbagemeldinger paa ata(raid) controllere

From: Simon L. Nielsen (none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 18 Jun 2003 - 00:49:11 CEST

Date: Wed, 18 Jun 2003 00:49:11 +0200
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Tilbagemeldinger paa ata(raid) controllere

On 2003.06.16 17:19:39 +0200, per engelbrecht wrote:
> Hej Simon
> Det var spaende laesning. Havde egentlig afskrevet adaptec pr.
> automatik, eftersom der ikke var tale om SCSI
> Det tror jeg faktisk jeg vil prove.

Faktisk så er 2400A vist bygget ret meget af samme dele som deres SCSI
controllere... F.eks. så optræder arrayet som en SCSI disk :

asr0: <Adaptec Caching SCSI RAID> mem 0xe6000000-0xe7ffffff irq 9 at device 14.0 on pci0
asr0: major=154
asr0: ADAPTEC 2400A FW Rev. 3A0L, 4 channel, 256 CCBs, Protocol I2O
da0 at asr0 bus 0 target 0 lun 0
da0: <ADAPTEC RAID-5 3A0L> Fixed Direct Access SCSI-2 device
da0: Tagged Queueing Enabled
da0: 228957MB (468903936 512 byte sectors: 255H 63S/T 29187C)

> [...]
> spejl, saa mangler den sin "stribe block' og vil paa ingen maade
> rebuilde sit array med en ny (og identisk) disk. Den tilbagevaerende
> disk har til og med en fejl i mbr, hvorfor jeg nu staar med en ret lam
> maskine. Det ser ud som om at de oplysninger controlleren burde have om
> sit setup, er skrevet paa diskene og vel at maerke paa en maaden saa at
> der ikke kan rebuildes uden den helt rigtige disk (laes: den med stripe
> blokken) Alt i alt betyder det at rebuild af array, kun kan foretages
> saa laenge begge diske er intakte ... og det er jo ikke lige der man

Kedeligt, RAID erstatter detsværre ikke backup...

[CUT]

--
Simon L. Nielsen