Re: VIA EPIA-M og X

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 20 Jul 2003 - 01:12:56 CEST

Date: Sun, 20 Jul 2003 01:12:56 +0200
Subject: Re: VIA EPIA-M og X
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On onsdag, jul 9, 2003, at 16:15 Europe/Copenhagen, Henrik Lund
Kramshøj wrote:

> Hejsa
>
> Der er et par stykker der har spurgt til de VIA maskiner som jeg har
> købt for nyligt.
> Der er diverse posts om at VIA skulle have nogle skod-binære
> drivere til de mest brugte Linux distributioner, men desuden at
> Xfree 4.3.0r3 eller deromkring har kildeteksten med til kortet.
>
> Jeg sender mail senere med resultaterne.

hopla X virker på Nehemiah M10000 bundkortet.

Ved hjælp af seneste CVS lykkedes det:
XFree86 Version 4.3.99.8
Release Date: 15 July 2003

- det seneste er dog ikke så ustabilt som det kan lyde,
det virker bare med eksempelvis CLE266 kort ;-)

Så proceduren kan altså være.
1) rm -rf /usr/X11R6
- eller lad være med at installere det i første omgang
2) cvsup /etc/cvsup.conf.Xfree
$ cat /etc/cvsup.conf.Xfree
# Defaults that apply to all the collections
*default host=anoncvs.xfree86.org
*default base=/userdata/cvs/Xfree
*default prefix=/userdata/cvs/Xfree
*default release=cvs
*default delete use-rel-suffix
*default umask=002
# If your network link is a T1 or faster, comment out the following
line.
*default compress
cvs-base
xc-all
contrib-all
xtest-all
doctools-all
utils-all

3) lav CVS checkout et passende sted
CVSROOT=/userdata/cvs/Xfree
mkdir /userdata/src/Xfree && cd /userdata/src/Xfree && cvs -d $CVSROOT
co xc

4) lav derefter et build af Xfree, ./rebuild.sh
$ cat rebuild.sh
rm -rf build
mkdir build
cd build
lndir ../xc
nohup make World > World.log 2>&1 &

5) cd build && sudo make install

6) lav en XF86Config, se evt.
http://www.kramse.dk/files/via/XF86Config.75

Det var nødvendigt med
Option "HWCursor" "false"
og Option "Refresh" "75" - sidder på thecamp med en
NEC Multisync XE17 hvor DCC virker DÅRLIGT, mens
en TFT skærm, Kaliums, virkede perfekt.

Derefter burde det så virke, og det er enklere end det lyder
- så jeg vil ikke tøve med at anbefale denne maskine. Den virker
formentlig i næste release af din favorit BSD uden noget.

NB:
Der er pt. en lille hage, det kompilerer uden problemer, make World
af i Xfree - bortset fra at man dernæst får en "duplicate symbol" når
man
starter X.

Det løses ved at finde filen der skaber problemer og fjerne den ene
definition:
cd /userdata/src/Xfree/xc/programs/Xserver/hw/xfree86/loader
$ grep BigReq dixsym.c
   /* SYMVAR(maxBigRequestSize)*/ <------- udkommenteret af mig
   SYMVAR(maxBigRequestSize)
- dette formodes at blive løst i en eventuelt nyere CVS
(/userdata/src er det katalog som jeg valgte at lægge alle mine
src i - YMMV)

Mvh, og hilsener fra www.thecamp.dk - billeder er allerede
at finde på: http://www.kramse.dk/pictures/thecamp.dk/

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000