freebsd 5.1 og ekstern disk koblet op med firewire

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 20 Jul 2003 - 23:34:25 CEST

Date: Sun, 20 Jul 2003 23:34:25 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: freebsd 5.1 og ekstern disk koblet op med firewire
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Jeg har købt en ekstern IDE-RAID-disk som jeg kobler
på FreeBSD 5.1-boksen via et PCI-firewire-kort.
IDE-RAID'et skal bruges som backup.

Selve firewire-enheden genkendes korrekt, og jeg kan
skrive, læse etc. uden problemer.

Når jeg kopiére til disken, går det nogenlunde når
datamængden ikke er for stor, ca. et par MB. Har ikke
eksakt tal på det.

Men når jeg skal kopiére den anden vej, dvs. fra min
maskine med firewire-disk, til en anden maskine, går
det (næsten) helt i stå. /var/log/messages siger
følgende:

Jul 20 11:32:51 siku kernel: sbp0:0:0 request timeout
... agent reset

Dette sker også, hvis jeg kopiérer og laver en 'du -h'
eller 'df -h'. Så det virker som om, at kortet mister
kontakten til bussen. Efter end stund, fortsætter
kopiéringen dog igen.

Jeg omgik problemet ved at kopiére fra firewire-disken
til min interne IDE-disk, og så kopiére derfra. Men
det er jo ikke nogen brugbar løsning, hvis der er tale
om store mændger (mellem 350-400 GB) som skal læses
ind igen hurtigt.

Jeg har søgt både på current- samt firewire-listerne
på FreeBSD.org, men finder intet som beskriver en
løsning.

Hvad jeg ikke forstår er at man kan kopiére til
firewire-disken fra en anden maskine (med scp), men
ikke fra disken til en anden maskine.

Kan det være SMP-delen som i samarbejde med netkortet
er med til at låse kortet?

Det lader ikke til at være forskel på UFS1 samt -2
formateret diske (hvad jeg heller ikke regnede med).

Jeg sidder på en relativ 'gammel' Siemens SMP Pentium
III på 500 MHz samt 512 MB RAM. Netkoret er et 3c905
(xl).

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan