Re: freebsd 5.1 og ekstern disk koblet op med firewire

From: Per Engelbrecht (none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 Jul 2003 - 01:44:05 CEST

Date: Mon, 21 Jul 2003 01:44:05 +0200 (CEST)
Subject: Re: freebsd 5.1 og ekstern disk koblet op med firewire
From: "Per Engelbrecht" <none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej Claus
Noget tyder paa at din box ikke er udelt begejstret for firewire-disken,
selvom denvirker "ok". Gaar ud fra at problemerne med 'du' og 'df', samt kopiering
ikke er tilstede naar firewirediske er frakoblet ??
Kernel:
Har du proevet med en GENERIC ??
Har du proevet at saette debug options til ??
(med maengden af data du flytter, ville jeg tilfoeje)
options UFS_DIRHASH

<snip>
> Det lader ikke til at være forskel på UFS1 samt -2
> formateret diske (hvad jeg heller ikke regnede med).
<snip>

Der tabte du mig ?! - jeg kan ikke lige se hvordan UFS/UFS2 passer ind i
billedet,med mindre du taenker paa softupdates vs. ikke-softupdates, sync vs. async og
andre "filsystem-features" der kunne skubbe daarligt koerende hardware "ud
overkanten".
Mener ikke du skal se paa filsystem endnu (ville dog selv vaelge UFS og
ikke UFS2til firewiredisken, indtil firewire er blevet en "rigtig" standard med
native diske,cdrom, mm. og ikke bare en IDE ditto med en firewire-adapter foran)
Firewire er godt taenkt, men er lidt halvfaerdigt i udfoersel. SCSI er
stadig kongen.
/per
per@xterm.dk

PS husk at firewire er en sikkerhedsbrist af format. Firewire-enheder kan
laese ogskrive direkte i RAM. Citat: "Det problem kan dog loeses med to knaekkede
taendstikker og lidt epoxy .." Bill Cheswick / Linuxforum 2003